آیا خواص معجزه آسای کشمش را می شناسید؟ | رژیم غذایی

کشمش یکی از پرخاصیت ترین مواد خوراکیه. خیلی از آدما به همراه چای به جای قند از کشمش استفاده می کنن. مطالعاتی انجام شده که نشون میده، مصرف روزانه کشمش، مخصوصا اگه همراه تنقلات دیگه باشه، فشار خون رو به مقدار زیادی کم می کنه.

کدوم نوع کشمش رو مصرف کنیم؟

به میوه رسیده و خشک شده ارقام جور واجور انگور بی دانه یا دانه دار ،کشمش می گن. کشمش آفتاب خشک، سایه خشک، تیزابی و انگوری از جمله کشمش هاییه که این روزا در بازار به فروش می رسه. کشمش آفتاب خشک به کشمش پلویی هم معروفه و کیفیت و قدرت بالا و طعم خوبی داره. رنگ سرخ، ملاک تشخیص این کشمش از شکلای جور واجور دیگه اون هستش.

– کشمش سایه خشک یه جور کشمشه که رنگ اون تغییر نکرده و سبز باقی می مونه. انگورعسگری به این روش خشک می شه و ارزش تغذیه ای اون بالاست.

– کشمش تیزابی به وسیله تیزاب خشک می شه. این ماده از طعم و بو و کیفیت کشمش کم می کنه و دوز زیاد اون سرطانزاست. رنگ کشمش، زرد مایل به قهوه ای خرماییه. این کشمش به دلیل روغن موجود در تیزاب سطحی چرب و نیمه براق داره و این ملاک مناسبی واسه تشخیص اون هستش.

– کشمش انگوری به تیزاب آغشته و با دود گوگرد خشک می شه. رنگ اون زرد کهربایی مایل به قهوه ای روشنه و به دلیل ترکیبات گوگردی فشار مضاعفی بر کلیه ها تحمیل کرده و واسه سلامت مضره.

خواص کشمش عبار تند از:

کاهش دچار شدن به بیماریای دهن و لثه

برخلاف چیزی که از یه خوراکی شیرین و چسبنده انتظار میره، کشمش می تونه سلامت دهن و دندون رو بهتر کنه. خوردن کشمش یکی از راه های طبیعی بازیابی کرم خوردگیا و درمون پوسیدگی دندون است. طبق پژوهشی کشمش دارای مواد ضدمیکروبیه که رشد باکتریای دهانی مربوط به پوسیدگی دندون و بیماریای لثه رو سرکوب می کنه، پس با وجود اینکه کشمش شیرینه، مانع کرم خوردگی دندانا می شه.

هضم بهتر

به عنوان یه خوراکی پر از فیبر بالا، کشمش می تونه در هرچه بهتر انجام روند گوارش در بدن، کمک زیادی داشته باشه. مواد غذایی که مانع از یبوست یا اسهال می شن، خوراکیای مناسب واسه بدن هستن و از این دید کشمش شامل هر دو فیبر محلول و نامحلوله که باعث می شن مواد زائد خیلی راحت در روده حرکت کنن و فرد دچار یبوست یا اسهال نشه.

کنترل فشار خون بالا و کاهش خطر بروز سکته مغزی

بررسیا نشون میده مصرف عادی کشمش (سه بار در روز) واسه آدمایی که دچار افزایش فشار خون ناچیز هستن، خوبه. محققان فکر می کنن که مصرف روزانه کشمش، فشار خون رو نسبت به بقیه تنقلات یا میان وعده ها به اندازه بیشتری کم می کنه. علاوه بر این کشمش پر از الکترولیت سالم قلبه که از کاهش پروتیین که مشکل متداولیه، جلوگیری می کنه.

از اونجایی که پتاسیم یکی از مواد معدنی کلیدی واسه کارکرد درست بافتا، سلولا و اندامای جور واجور بدن انسانه، آدمایی که مقدار زیادی پتاسیم به وسیله رژیم غذایی شون دریافت می کنن، خطر دچار شدن به سکته مغزی مخصوصا ایسکمی مغزی در اونا کمتر از دیگرونه.

کنترل دیابت

تحقیقات نشون میده کسائی که معمولا بعد از غذا کشمش می خورن، قند خونشون نسبت به کسائی که از بقیه تنقلات فرآوری شده استفاده می کنن، ۲۳ درصد کاهش داره و کسان یکه ناشتا کشمش می خورن، فشار خونشون ۱۹ درصد کم میشه.

پس مشخص می شه که در هر صورت مصرف کشمش به عنوان یه میان وعده واسه افراد گرفتار به دیابت نوع دوم انتخاب به طور کامل مناسبیه. فیبر موجود در کشمش، قند موجود در اونو پردازش می کنه و مانع به هم خوردن تعادل انسولین خون می شه و به صورت به طور کامل طبیعی دیابت رو مدیریت می کنه.

پیشگیری از سرطان

تحقیقات تلاش می کنن میوه های خشک مثل آلو، خرما و کشمش چون ترکیبات فنلی بالایی دارن، نسبت به میوه های تازه آنتی اکسیدان های قوی تری هستن. از اونجایی که آنتی اکسیدانا با رادیکالای آزاد مقابله می کنن، پس می تونن واسه بدن بسیار به درد بخور باشن. رادیکال آزاد یکی از عوامل اولیه رشد خود به خودی سلولای سرطانی و گسترش اونا هستش.

واسه همینه که خوراکیای پر از آنتی اکسیدان مانند کشمش در کنترل و درمان سرطان موثره. به خاطر همین پیشنهاد می شه حتما کشمش رو در رژیم غذایی خود بذارین. با مصرف کشمش نه فقط سطح آنتی اکسیدن بدن خود رو بالا می برید، بلکه آسیبای وارد شده به سلولا رو کاهش می دید و مانع از بروز سرطان میشین.

روش استفاده

کشمشی که در بازار هست معمولا آماده مصرفه و میشه اونو به عنوان میان وعده یا همراه با برنج، شکلای جور واجور چاشنیا، سالاد و غلات سرد و گرم و شکلای جور واجور پودینگا به عنوان یه وعده کامل مصرف کرد. کشمش هم مثل خیلی از تنقلات دیگه بیشتر به صورت مخلوط با شکلای جور واجور مغزها یا نخودچی استفاده می شه.

وقتی که کشمش به اجناس پخته شده مثل کوکیا، کیک و شیرینی اضافه می شه به حفظ رطوبت محصول پایانی کمک می کنه. شما می تونین کشمش رو به هر غذای پخته یا سرد، سالادها و سبزیجات اضافه کنین.

بهتره کشمش رو در جای خشک، خنک، در ظرفای در بسته و تاریک نگه دارین تا رطوبت اون حفظ شه. اگه کشمش رو در یخچال یا فریزر بذارین، می تونین تا یه سال اونو تازه حفظ کنین. یادتون باشه که کشمش رو در کابینتای نزدیک اجاق گاز نگه ندارین؛ چون باعث می شه رطوبت کشمش سریع تر از دست بره.

موارد احتیاط

قند طبیعی کشمش هضم آسونی داره و انرژی زیادی هم واسه بدن جفت و جور می کنه؛ اما باید حواستون باشه که هر روز مقدار مشخصی ازش استفاده کنین. چون ممکنه مصرف قند اون زیادتر از اندازه مجاز در روز شه.

کشمش هم مانند تموم میوه های خشک باید به اندازه مصرف شه؛ چون به دلیل کربوهیدراتی که داره موجب زیاد شدن وزن خواهدشد.

کشمشی که به روش صنعتی و به وسیله بخار دی اکسید گوگرد جفت و جور شده باشه، ممکنه واسه افراد گرفتار به آسم و دارای مشکلات تنفسی یا آدمایی که به گوگرد حساسیت دارن، مشکل بسازه. البته خودتون هم می تونین کشمش رو به صورت سنتی جفت و جور کنین.

کشمش با کیفیت باشه

به گزارش هلث نیوز، مصرف کشمش که به رنگ قهوه ای تیره س واسه حل مشکلات مربوط به کبد عالیه. کشمش مشکی هم واسه سم زدایی کبد مناسبه. رنگ قهوه ای روشن و نورانی کشمش به اون معنی نیس که خوبه . در واقع، شفافیت اونا به دلیل عمل دی اکسید سولفور روی اوناس. هم اینکه این کشمش به روش درست خشک نمی شه.

از کجا بفهمیم که زمان سم زدایی رسیده؟

به بعضی علایم مثل عرق کردن بیشتر از اندازه ،ظاهر شدن لکه های مشکی روی صورت و بقیه نقاط بدن، خارش، بالا رفتن وزن یهویی یا کم شدن اشتها و … توجه کنین.در صورت مشاهده این علایم سم زدایی رو شروع کنین.

.

منبع : hidoctor.ir

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *