آیا خوابیدن در تاریکی کامل می تواند سلامت شما را بهبود بخشد؟ | بیماری

: در دنیای مدرن ما، خیلی از مردم تا دیروقت در گوشیای هوشمند خود، قبلتا، و کامپیوترهایشان، وقت میگذرونن. فناوری نه فقط مغز ما رو در شب تحریک می کنه، بلکه می تونه خواب ما رو هم دچار مشکل کنه و حتی اونو تا چند ساعت به تاخیر بندازه. اتاق خوابهای امروزه تبدیل به محلی واسه بازی و سرگرمی شدن، اما واسه استراحت شبونه مناسب نیستن. با بنیتا همراه باشین.

قرار گرفتن در برابر نور در شب ممکنه مسئله مهمی به نظر نرسه٬ اما یادتون باشه قبل از ظهور فنّاوری مدرن، ما در اصل دو چراغ داشتیم که ما رو در مسیرمون هدایت می کردن: خورشید و ماه. این چراغای طبیعی در طول روز به ما کمک می کردن که ببینیم، و ما رو در شب با آرامش می خوابوندن. ما به این الگوهای طبیعی عادت کردیم، با خورشید از خواب بیدار شیم و با ماه به خواب بریم. با بنیتا همراه باشین.

بااین حال، الان که ما از طبیعت دور شده ایم، تعداد زیادی نور مصنوعی داریم، که به ما در  انجام دادن کارا و مکانای کم نور کمک می کنن. این نورها آسیب زیادی به مغز و کل سلامتی ما می رسونن. البته نورپردازی داخلی، باقدرت نور خورشید قابل مقایسه نیس٬ اما درواقع نور بیشتری نسبت به ماه و ستارگان پخش میکنه. اگه ما از نور مصنوعی در زمان خواب بیش ازحد استفاده کنیم٬ دچار کم خوابی میشیم.

اول، ما به این می پردازیم که به چه دلیل به کار گیری نور مصنوعی بسیار تقریبا تختخواب می تونه به سلامت شما آسیب برسونه. ملاتونین به ما کمک می کنه که استراحت کنیم و واسه خواب آماده شیم، اما درواقع نور آبی گوشیای هوشمند و تبلت این هورمون رو سرکوب می کنن. ملاتونین باعث کاهش فشارخون، سطح گلوکز، و درجه گرما بدن، می شه که به ما کمک می کنه واسه یه خواب آروم آماده شیم.

با مقدار مناسبی ملاتونین در سیستم بدنتون، سطح کورتیزول شمام تقریباً پایین باقی می مونه، و به شما امکان استراحت و خواب رو میده. بااین حال، نور مصنوعی واقعاً هورمونای استرس شما رو در شب زیاد می کنه، و اگه همیشهً در برابر اون قرار بگیرین می تونه موجب یه سری از مشکلات سلامتی، ازجمله چربیای اضافی بدن، زیاد شدن وزن، التهاب، مقاومت به انسولین و مشکلات قلبی شه. هم اینکه می تونه به بی خوابی کمک کنه و حتی روی هورمون مسئول تنظیم اشتهای شما اثر بزاره.

پس، با تاریک نگه داشتن اتاقتون در شب، نه فقط سریع تر به خواب می رید و وقتی از خواب بیدار شدید احساس آرامش بیشتری می کنین، بلکه خطر دچار شدن به مشکلات سلامتی به دلیل بیش ازحد قرار گرفتن در برابر نور شب رو کاهش می دید.

درواقع، تحقیقات نشون دادن که قرار گرفتن در برابر نور قبل از خواب در مقایسه با عکس اون٬ ملاتونین رو در مدت ۹۰ دقیقه کم می کنه. علاوه بر این، روشن نگه داشتن چراغا در اتاق خواب می تونه سطح ملاتونین رو بیشتر از ۵۰ درصد سرکوب کنه.

Credit: positivetruth

پس، این یه قانون سرانگشتیه: چند ساعت قبل از خواب وسایل الکترونیکی رو خاموش کنین، و نور چراغ اتاق رو کم کنین. اتاق رو به یه محیط آرامش بخشی واسه خواب تبدیل کنین طوری که وقتی موقع خواب می رسه، شما واقعاً احساس کنین که به خواب رفته اید.

بهتره مقاله های این ۶ کار رو قبل از خواب انجام ندین و ۱۲ کاری که آدما به طور کامل موفق قبل از خواب انجام می بدن و ۵ عادت بد مربوط به خوابیدن که واسه سلامتی و سرحالی شما مضرند رو هم بخونین.

اگه شما هنوزم به دلایل بیشتری واسه خاموش کردن گوشی تون و چراغ اتاق خوابتون نیاز دارین، یه مطالعه ۱۰ ساله روی بیشتر از ۱۶۷۰ زن که در برابر نور روشن قبل از خواب بودن٬ نشون داد اونا در مقایسه با کسائی که در تاریکی کامل به خواب می رن ۲۲٪ بیشتر در برابر سرطان پستون هستن. محققان نتیجه گرفتن که مشکل هورمونی به واسطه سرکوب ملاتونین احتمال پیشرفت سرطان رو زیاد می کنه.

علاوه بر این، آدمایی که کار نوبتی دارن بیشتر در خطر دچار شدن به سرطان هستن. در بعضی تحقیقات، محققان به این نتیجه رسیدن پرستارانی که به صورت چرخشی در نوبت شب هم کار می کنن در مقایسه با پرستارانی که در طول روز کار می کنن٬ شانس بیشتری واسه دچار شدن به سرطان سینه دارن.

هرچند حتی نور کم در شب هم می تونه مشکلاتی رو بسازه. تماس طولانی با نور کم در شب منتهی به علائم و نشونه های افسردگی در همسترها می شه، مانند کم نوشیدن آب آشامیدنی شیرین اونا معمولاً به اون علاقه دارن. وقتی که محققان چراغ کم نور در شب رو ورداشته ان، افسردگی اونا از بین رفته.

Credit: media.salon

نور کم طولانی در شب هم جواب سیستم ایمنی بدن رو دچار مشکل می کنه. پس، اگه شما چراغایی در شب دارین، چراغ رایانه و یا گوشی، و یا حتی لامپ خیابون، اونا رو با یه پتو بپوشونین و یا پرده مشکی روی پنجره هاتون بگیرین.

درآخر، قرار گرفتن در برابر چراغ قبل از خواب می تونه به زیاد شدن وزن منجر شه٬ چون در هورمونا مشکل بوجود میاره و ساعت بیولوژیکی ما که غذا خوردنمون رو کنترل می کنه تغییر میده. در بررسیایی که با موش آزمایشگاهی انجام شده، وقتی که اونا قبل از خواب در برابر نور قرارگرفته ان٬ حتی باوجود ورزش٬ وزنشون بیشتر از موشایی شده که همون مقدار غذا رو خورده ان و در برابر نور نبوده ان. 

پس چیجوری خوابیدن در تاریکی کامل می تونه سلامتی شما رو بهتر کنه؟

طبق پژوهشای ارائه شده در این مقاله، اگه شما در تاریکی کامل بخوابین٬ سریع تر به خواب می رید٬ سطح ملاتونین بدنتون زیاد می شه، و درنتیجه سطح قند خون و فشارخونتون کم میشه، و احتمال دچار شدن به بیماریای جدی مانند سرطان، بیماریای قلبی، و دیابت، کمتر می شه. علاوه بر این، شما بااحساس آرامش بیشتری از خواب بیدار میشین، و اگه شما دچار بی خوابی هستین، خوابیدن در تاریکی و خاموش کردن چراغا چند ساعت قبل از خواب می تونه کمک فوق العاده ای به شما بکنه.

 

 

    مقالات در رابطه

  • ۵ عادت بد مربوط به خوابیدن که واسه سلامتی و سرحالی شما مضرند

  • ۱۰ غذایی که به زودتر خوابیدن شما کمک می کنه

 

.

منبع :

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *