آیا خانمها می توانند پروتئین مصرف کنند؟ | تغذیه سالم

در حالیکه معمولا مردان خیلی راحت با مصرف مکملای پروتئینی کنار میان. خانمها در مورد مصرف مکملای پروتئینی بسیار با احتیاط هستن. خیالات غلطی در مورد مصرف مکملای پروتئینی به وسیله خانمها هست. یادتون نره که پروتئین واسه تموم افراد لازمه نه فقط واسه بدنسازان. بلکه خانمها هم به دلایل زیر به پروتئین نیاز دارن:

تقریبا تموم اعضای بدن از پروتئین ساخته شده. پروتئین فراوون ترین ماده موجود در بدن ما بعد از آب  هستش. بدن نیازمند پروتئین واسه بازسازی ، رشد و حفظ خوده.

مصرف پروتئین باعث افزایش ۲۵ درصدی متابولیسم بدن و سوختن کالریهای اضافی می شه.

نه فقط واسه ورزشهای قدرتی مصرف پروتئین لازمه بلکه مصرف اون واسه فعالیتای روزانه هم لازمه. پروتئین باعث بازسازی و بازسازی عضلات شده و باعث قوی تر شدن بدن می شه و فشار کمی به عضلات حتی عضله قلب وارد می شه.

پروتئین باعث تقویت سیستم ایمنی شده و از مستعد شدن بدن به بیمارهای ویروسی و میکروبی کم می کنه.

پروتئین باعث سیری دراز مدت و کاهش اشتها می شه.

پروتئین باعث رشد سریع و سالم پوست ، مو ، ناخن و … می شه و باعث می شه سالم تر و دلپذیر تر بنظر برسین.

به هر حال، چقدر پروتئین واسه خانمها کافیه. اندازه پروتئین لازم آدما به متغیرهای زیادی وابسته. این عوامل شامل وزن بدن، قد، سن، فعالیت فیزیکی، وضعیت سلامتی بدن و … داره. ولی به عنوان یه قانون کلی خانمها نیازمند ۱ تا ۱.۸  گرم پروتئین به ازای هر کیلو گرم وزن بدن هستن. اگه زندگی کم جنب و جوش و نشسته ای رو دارین عدد کوچیک رو انتخاب کنین و لی اگه تحت استرس می باشین یا باردارهستید ویا دوران نقاهت بعداز مریضی رو می گذرونین و یا ورزشهای استقامتی ویا کار با وزنه انجام می دید عدد بزرگتر رو انتخاب کنین و یا عددی بین این دو عدد رو انتخاب کنین.

وزن به کیلو گرم ضرب در ۱.۵ = اندازه پروتئین روزانه به گرم

مثال: ۶۰ کیلو گرم ضرب در ۱.۵ = گرم

اندازه پروتئین روزانه به گرم (/) ۳ = اندازه پروتئین لازم در هر وعده برحسب گرم

۹۰ گرم (/) ۳ = ۳۰ گرم در هر وعده

قبل از شروع هر رژیم و یا برنامه ورزشی، از جمله به کار گیری مکملای رژیمی، غذایی ورزشی با متخصص تغذیه یا دکتر  مشورت کنین.

.

منبع :

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت آکا

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *