آیا حمام کردن باعث سوزاندن کالری می شود | بیماری

: به نظر می رسه محققان واسه یه بار هم که شده خبر خوبی واسه افراد تنبل دارن! تحقیقی که تازگیاً انجام شده ادعا می کنه حموم آب گرم می تونه درست مثل ورزش کردن دلیل سوزونده شدن کالری شه.

شاید در مورد تحقیقی که تازگیاً انجام شده و ادعا می کنه حموم آب داغ به اندازه ورزش کردن می تونه باعث سوزونده شدن کالری بشه، چیزایی شنیده باشین و به احتمال زیاد با خود فکر کردین که این ادعا زیادی باحال به نظر می رسه و شایدً اشتباهه. خوب بخاطر این در این مطلب به بررسی این موضوع می پردازیم.

این تحقیق به وسیله دکتر استیو فاکنر از دانشگاه لافبورو انجام شد. دکتر فاکنر به بررسی رابطه بین دوش آب گرم (با دمای ۴۰ درجه) و سطح قند خون افراد پرداخت و اینکه چقدر کالری اونا خواهند سوزوند. اون این آزمایش رو روی ۱۴ مرد انجام داد. یافته های تحقیق اون نشون داد که هر ساعت دوش آب گرم گرفتن دلیل سوزونده شدن ۱۴۰ کالری می شه که به اندازه نیم ساعت راه رفتنه. این دوش آب گرم اندازه قند خون افراد رو هم پایین آورده بود.

یافته های این تحقیق خیلی جالبه اما شما نباید به این زودیا بی خیال جلسه تمرینی خود شید. نکته ای که باید مورد توجه خود قرار بدین اینه که شما همین الان که نشسته اید و این مطلب رو می خونین هم کالری می سوزونین. اندازه کالری که یه فرد درزمان یه فعالیت می سوزونه بستگی به چند عامل داره. عواملی مثل: وزن و تناسب اندام. از اون جایی که سوژهای این آزمایش همه مرد بودن و بعضی از اونا هم اضافه وزن داشتن اندازه کالری ای که می سوزونن نسبت به یه زن بیشتر هستش. از طرف دیگه ۱۴۰ کالری در ساعت مقدار بالایی نیس شما می تونین با نوشیدن یه عدد نوشابه مقدار بیشتر از این کالری رو وارد بدن خود کنین. از طرف دیگه بعد از ۱ ساعت که در حموم باقی بمونین به طور کاملً بی حال میشین.

تحقیقات دیگه

البته این اولین بار نیس که اینجور تحقیقاتی صورت میگیره. در تحقیقی که سال ۲۰۱۵ در فنلاند انجام شد مشخص شد که سونا گرفتن خطر حمله قلبی رو کم می کنه و چند ماه بعد دانشگاه اورگان هم تحقیقی رو منتشر کرد مبنی براینکه گرفتن مرتب دوش آب گرم گرفتن دلیل کاهش فشار خون می شه.

دکتر جنیفر وایدر اشاره میکنه که این تحقیق بخشی از تحقیقات جدیدیه که به اون گرمایش غیرفعال می گن. این بخش جدیدی از تحقیقاته که در چند سال گذشته یه سری نتیجه های نوین داشته. 

از اون جایی که این تحقیق کوچیک بوده، نیاز به انجام تحقیقات بیشتره اما این تحقیق نشون میده که گرما چیجوری روی پروتئینا اثر میذاره. این پروتئینا در جواب به گرما و ورزش و هر نوع فعالیت رقابت برانگیز تولید می شن. این پروتئینا می تونن به کنترل کارکرد انسولین و بهبود سطح قند خون کمک کنن. اگه سطح قند خون شما کنترل شه این موضوع می تونه جلوی پرخوریای بدون فکر رو بگیره. از طرفی آب گرم دلیل گشاد شدن رگای خونی می شه و این موضوع باعث مصرف بیشتر اکسیژن به وسیله سلولا می شه. شما به ازای مصرف هر لیتر اکسیژن ۵ کالری می سوزونین.

 

حرف آخر

اگه شما مجبور شید که بین دوش آب گرم و ورزش کردن یکی رو انتخاب کنین بهتره گزینه دوم انتخاب شما باشه. امتیازات ورزش کردن چند سال هستش که اثبات شده، حتی اگه تحقیقات آینده بر روند گرمایش غیرفعال مهر تایید بزنن، ورزش کردن تنها راهیه که شما می تونین در اون به عضله سازی بپردازید. تنها دلیلی که بدن در حموم آب گرم کالری می سوزونه اینه که تلاش می کنه تا دمای کلی خود رو پایین نگه داره. البته به کار گیری سونا و حموم آب داغ واسه آدمایی که به طور مرتب نمی تونن ورزش کنن می تونه امتیازات خود رو داشته باشه. البته زنان باردار و آدمایی که دچار مشکلات قلبی هستن باید در گرفتن دوش آب گرم زیاده روی نکنن.

 اما اگه روزی تصمیم گرفتید تا درون حموم وزنه بزنین کسی شما رو به خاطر سوزوندن کالری بیشتر سرزنش نمی کنه!

.

منبع :

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *