آیا حذف چربی ها از رژیم غذایی کاری درست است؟ | تغذیه سالم

حذف چربیا از رژیم غذایی کاری درسته؟

تغذیه

الگوهای غذایی مختلفی که براساس باورهای نادرست تغذیه ای شکل می گیرن، می تونن تاثیری منفی و داغون کننده بر سلامت جسمی افراد برجای بذارن.

حذف چربیا از برنامه غذایی و مصرف زیادتر از اندازه انرژی زاها، از جمله همین الگوهای غذایی نادرست هستن که در ادامه، بیشتر به بررسی اونا می پردازیم.

۱. رژیم غذایی کم چرب واسه من خوبه! در طول ده های گذشته، چربیا به عنوان یکی از بدنام ترین مواد غذایی مشهور شدن و کار تا جایی پیشرفت کرد که مردم فکر کردن چربیا به طور کامل واسه سلامتی ضرر دارن. با در نظر گرفتن این روند، خیلی از مردم جهان قبول کردن که اولین قدم واسه تقویت سلامتی و کاهش وزن، انتخاب مواد غذایی کم چربه. با این حال، کارشناسان تغذیه تاکید می کنن که موضوع چربیا سخت تر از خیالات اولیه س، چون چربیا به سه گروه اساسی تقسیم می شن: چربیای لازم (مثل امگا-۳)، چربیای اشباع و چربیای هیدروژنه (یا ترانس). دو گروه اول واسه بدن حیاتی هستن، چون عملکردهای لازم مغز، ترشح هورمونا و فعالیت قلب به این چربیا نیاز دارن. حتی برخلاف بدنامی چربیای اشباع، بعضی از این چربیا واسه باقی موندن آدما نیاز هستن، چون بدن آدم بدون چربیای اشباع نمی تونه هورمونای جنسی رو تولید کنه. تحقیقات گذشته نشون دادن که خوردن گوشت قرمز اورگانیک می تونه اندازه چربیای لازم و به درد بخور واسه قلب رو در بدن زیاد کنه. البته تردیدی نیس که چربیای ترانس به طور کامل باید با احتیاط مصرف شن. غذاهایی مانند غذاهای سرخ کردنی و مواد غذایی فرآوری شده شامل اندازه خیلی از چربیای ترانس هستن. این چربیا مصنوعی می تونن شرایط لازم واسه رسوب چربیا در رگای خونی رو جفت و جور کنن و درآخر به بیماریای قلبی-عروقی منجر شن.

۲. بعد از ورزش باید از کالاهایی مثل شکلات بارها یا مواد غذایی انرژی زا استفاده کنم! تنها اگه شما ورزشکار فوق حرفه ای باشین، تمرینای ورزشی طولانی و شدید بکنین یا بدن سازی کار کنین، اون وقت می تونین در بعضی از موارد سراغ کالاهایی مثل شکلات بارها و مواد غذایی انرژی زا برید. وگرنه، دریافت پروتئین از راه وعده های غذایی اصلی واسه تامین انرژی لازم بدن شما کافیه و به کالری بیشتر نیاز ندارین. یکی از وظایف اصلی پروتئینا، رشد و بازسازی سلولا هستش و به خاطر همین پروتئینا می تونن به تقویت عضله ها کمک کنن. البته همه پروتئینا با هم برابر نیستن و اگه می خواید که توده عضلانی رو زیاد کنین، باید از مواد غذایی پروتئینی خاصی استفاده کنین که شامل اسیدهای آمینه باشن. حتی این اسیدهای آمینه هم در گوشتای قرمز، ماهی، تخم مرغ و سویا وجود دارن. پس، در نظر گرفتن وعده های غذایی کامل و مناسب، هم به تقویت عضله ها کمک می کنه و هم خستگی بعد از ورزش رو برطرف می سازه.

.

منبع :

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *