آیا حذف وعده سحری ضرر دارد؟ | تغذیه سالم

 

 

 

برترینا: ماه رمضان ماه خدا، ماه نزول قرآن و از شریف ترین ماه های ساله. در این ماه درهای آسمون و بهشت گشوده و درهای جهنم بسته می شه و عبادت در یکی از شبای قدر بهتر از عبادت هزار ماهه.

رسول خدا (ص) در خطبه شعبانیه خود درباره فضیلت و عظمت ماه رمضان فرموده: «ای بندگان خدا! ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به طرف شما روی آورده؛ ماهی که پیش خدا بهترین ماه ها هستش؛ روزاش بهترین روزا، شب هاش بهترین شبا و ساعاتش بهترین ساعاته.

تحقیقات نشون داده روزه علاوه بر آثار الهی فراوون می تونه باعث برکات فراوون جسمی و فیزیولوژیک باشه. اما اگه به روزه داری به طور اصولی عمل نشه ممکنه مشکلاتی رو به همراه داشته باشه.

مصرف گروه‎های اصلی غذایی

واسه سالم موندن یکی از مهم‎ترین نکات، مصرف از گروه‎های اصلی غذاییه. بر همین پایه با در نظر گرفتن اینکه در این ماه معمولا غذایی دریافتی کمتر از اندازه غذایی دریافتی در روزای معموله، مصرف متعادل همه گروه‎های غذایی بیشتر از بقیه ماه‎های سال به افراد پیشنهاد می شه.

واسه کنترل متابولیک درزمان ماه رمضان، رعایت نکاتی مثل، پیروی از برنامه غذایی جور واجور و متعادل، تقسیم وعده ها به بیشترین حد ممکن (افطاری- شام- سحری) و صرف غذای سبک و کوتاه به هنگام افطار (شیرگرم، فرنی و شیر برنج) می تونه کمک کننده باشه.

هم اینکه به کار گیری سبزیا و میوه ها موقع افطار، نبود زیاده روی در مصرف مواد غذایی شیرین در وعده سحری رو به روزه داران پیشنهاد می شه.

مصرف مواد غذایی طبیعی شیرین مثل خرما، کشمش و شکلای جور واجور میوه به جای شکلای جور واجور شیرینیا مثل زولبیا و بامیه که فقط شامل انرژی و بدون مواد مغذی (ویتامینا و مواد معدنی) هستن، دوری از مصرف آب سرد و یا نوشیدنیای سرد در شروع افطار و دوری از پرخوری از دیگر پیشنهاد‎های تغذیه ای واسه حفظ سلامت روزه داران در طول ماه مبارک رمضانه.

افزایش قدرت ذهنی

روزه گرفتن در ماه رمضان نه فقط قدرت بدنی افراد رو کاهش نمی ده بلکه به دلیل اختصاص خون کمتر واسه هضم غذا به افزایش فعالیتای بدنی و ذهنی کمک می کنه. پزشکان فکر می کنن در افراد روزه دار خون به جای اینکه واسه هضم غذا به سمت معده پمپاژ شه به سمت عضلات و مغز پمپاژ می شه و هیچ علتی وجود نداره که فعالیت بدنی فرد روزه دار رو کم کنه.

تحقیقات نشون میده در شرایط عادی هر دقیقه نهصد میلی لیتر خون به مغز می رسه حال اینکه موقع روزه این مقدار به هزار و دویست میلی لیتر زیاد می شه و این باعث افزایش تواناییای ذهنی فرد می شه.

کارشناسان فکر می کنن اگه افراد در ماه رمضان از رژیم غذایی درستی موقع سحر استفاده کنن و علاوه بر اون خواب کافی داشته باشن و از شب بیداری های طولانی و مصرف دخانیات بپرهیزند در روزای ماه رمضان احساس مریضی و خواب آلودگی نمی کنن.

ترکیب افطار و شام

باید بدونین، نبود به کار گیری وعده سحری دلیل افت قند و کاهش هوشیاری شده و این دلیل می شه فرد در طول روز کارایی لازم رو نداشته باشه. هم اینکه بعضیا به دلیل نبود خوردن غذا در وعده سحر، وعده شام رو دیر وقت مصرف می کنن که این ممکنه دلیل شه فرد خواب راحتی نداشته باشه.

در ایام ماه رمضان به دنبال روزه داری، یه وعده غذایی حذف می شه. اینطوری ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر از دیگر ایام سال غذا مصرف می شه، این در حالیه که باید در نظر داشت در دو وعده باقی مونده پرخوری نشه.

برخلاف بعضیا که فکر می کنن باید میان افطار و شام فاصله باشه، لازمه که وعده افطار و شام با هم در نظر گرفته شن؛ چون که افطار خود یه وعده غذایی کامله. در کل لازمه دو وعده سحر و افطار در ماه رمضان روش زوم بشه و در عین حال از پرخوری دوری شه.

جلوگیری از تشنگی

به خاطر جلوگیری از تشنگی در ایام روزه داری از مصرف مواد غذایی مانند ماکارونی، مصرف زیاد پلو و ته دیگ در وعده سحر دوری شه و گفت: مصرف سالاد، سبزیجات و غلات سبوس دار در وعده سحر می تونه گرسنگی و تشنگی رو به تعویق اندازد، چون که این مواد دارای فیبر زیادی هستن و کم کم جذب بدن می شن. مصرف چای در وعده سحر هم پیشنهاد می شه؛ اما مصرف زیاد اون به دلیل ادرار آور بودن و به دنبال اون ایجاد تشنگی، پیشنهاد نمی شه.

وعده سحری

حذف وعده سحری واسه سلامت افراد ضرر داره و با در نظر گرفتن طولانی بودن زمان روزه داری در فصل تابستون، به همه روزه داران پیشنهاد می شه که حتما سحری رو در برنامه غذایی خود داشته باشن.

یافته های تحقیقی که در فرانسه انجام گرفته نشون میده که هنگام سحری نباید یهو زیادتر از اندازه غذا و مایعات مصرف شه. خوردن زیادتر از اندازه غذا، میوه تو یه وعده مخصوصا هنگام سحری واسه اینکه بدن در طول روز ایستادگی داشته باشه مناسب نیس.خوردن یه میوه، یه نوع آب میوه و یه کاسه آش، سبزیجات واسه تامین گلیسمی بدن glycémie به سطح عادی کافیه.

مصرف کافئین بسیار رقیق هم واسه روزداران پیشنهاد می شه. بخاطر این، پیشنهاد شده که در طول شب و نه هنگام سحر آب زیاد مصرف شه تا اینطوری سطح آب بدن در طول روز در حالت مناسبی باشه.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *