آیا توپولوها هم باید رژیم بگیرند؟ | تغذیه سالم

توپولوها هم باید رژیم بگیرن؟

ظهور تلویزیون، رایانه، بازیای رایانه ای، مصرف مواد غذایی آماده، فست فودها، هله هوله، آپارتمونای نقلی و چیزای دیگه ای به جز اینا از عواملی هستن که باعث شدن کودکان امروز بیشتر از هر زمان دیگری کم جنب و جوش باشن

و چاق تر شن.

توپولوهای کوچولو همیشه این سۆالات رو تکرار می کنن: «خوراکی چی داریم؟ من چی بخورم؟ شام چی داریم؟ و چیزای دیگه ای به جز اینا» و اینجاس که اگه والدین اینجور کودکانی باشین این سۆالات براتون عذاب آور می شه. با وجود اینکه کودکان تپل بسیار دوست داشتنی هستن اما متأسفانه چاقی کودکانه یه مشکل جدیه. با این کودکان چیکار باید کرد؟ رژیم و گرسنگی دادن به کودکان چاره سازه؟ اگه شمام یکی از این فرشتهای تپل رو در منزل یا در دور وبریا تون دارین واسه رسیدن به جواب این سۆال مطالعه این مطلب رو از دست ندین.

محققان با قاطعیت با ایده رژیم لاغری واسه کودکان مخالفت می کنن. به نظر اونا نباید در مقابل کودک ایستاد و گفت: « تو باید رژیم بگیری». واقعیت اینه که رژیمای لاغری واسه خود بزرگسالان هم با احتمال خیلی کم موثر واقع می شن و واسه کودکان به طور کاملً خنثی و بی فایده ان. کودکان در طول سالای رشد خود به مصرف میوه، سبزیجات و مواد غذایی پر از ویتامینا و املاح، پروتئین، آهن، گلوسید و بعضی از مواد چرب نیاز دارن. گرسنگی دادن به کودک چاق بیشتر از اینکه به نفعش باشه به ضررش تموم می شه. یافته های بعضی از تحقیقات نشون میده وقتی که شما به وزن کودکان حساس میشین و به اون می گین: «تو باید کمتر غذا بخوری!» کودکتون وزن بیشتری اضافه می کنه.

 

به چه دلیل رژیمای لاغری واسه کودکان بی نتیجه س؟

اول به خاطر دلایل فیزیولوژیکی. رژیمای کم کالری باعث کاهش متابولیسم یا همون سوخت و ساز بدن می شن و وقتی که کودک به برنامه غذایی قلبی خود برمیگرده دوباره چاق می شه. از طرف دیگه وقتی که والدین به وزن بچه ها حساس می شن و اونا رو چاق می دونن یه تصوری منفی تو ذهن کودکان نقش می بنده. یعنی بچه ها یه تصور منفی از خود پیدا می کنن. به خاطر همین امکان داره دچار استرس شده و چاق تر شن.

از طرف دیگه تغذیه تنها دلیل چاقی کودکان نیس که بخواین با رژیم مشکل رو حل کنین. محققان به این نتیجه رسیدن که چاقی نتیجه عوامل زیادیه مثل عوامل ژنتیکی، محیط زیست و شرایط اجتماعی اقتصادی خونواده.

 

چه کنیم؟

اولین کاری که والدین باید بکنن اینه که واسه تموم اعضای خونواده تغذیه سالمی در نظر بگیرن. داشتن تغذیه سالم و دسته جمعی باید به فرهنگ خانوادگی تبدیل شه. این کار باعث می شه که عادتای بد غذایی کودکان اصلاح شه.

یافته های بعضی از تحقیقات نشون میده وقتی که شما به وزن کودکان حساس میشین و به اون می گین: «تو باید کمتر غذا بخوری!» کودکتون وزن بیشتری اضافه می کنه

الویت برنامه غذایی باید به شکلی باشه که کودک رو به وزن ایده آل نزدیک کنه. یعنی میوه ها و سبزیجات، فیبرها باید در الویت برنامه غذایی قرار بگیره. به برنج سفید، نون جفت و جور شده از آرد سفید و سیب زمینی سهم کمتری بدین. در مصرف گوشت قرمز و بعضی از چربیای مضر احتیاط کنین.

منظورمون از داشتن تغذیه سالم این نیس که کودک رو به طور کامل از تموم لذتای کوچیک کودکانه اش محروم کنین. نباید حسرت بیسکوییت و یا مثلاً پفک رو به دل اون بذارین. زیاده روی نکنین. چند عدد بیسکوییت یا یه پیاله کوچیک پفک رو از اون افسوس نکنین.

اگه این روش ها رو رعایت کنین و تغذیه تموم اعضای خونواده سالم و درست باشه کودکان هم در این چهارچوب به عادتای خوب غذایی می رسن و بدون اینکه احساس گناه کنن و یا گرسنگی بکشن به وزن ایده آل خود نزدیک تر می شن.

 

چند تغییر اساسی

نوشابه تعطیل!

حتی یه بطری هم از این نوشیدنیای گازدار و شیرین خریداری نکنین و اینطوری خطر چاقی کودکانتون رو کم کنین. یافته های تحقیقای زیاد نشون میده که رابطه زیادی بین مصرف نوشیدنای شیرین و چاقی کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان هست. نوشیدنیای گازدار و انرژی زا و حتی بعضی از آب میوه ها ارزش غذایی کمی دارن و به سلامت افراد آسیب می رسونن. از ما می شنوین مصرف نوشیدنیای شیرین رو کلاً قطع کنین و خیال خودتون رو راحت.

 

حواستون باشه کودکتون به اندازه کافی بخوابه

معمولاً کودکانی که بد می خوابن و یا خواب کمی داره اشتهای زیادی هم به خوردن پیدا می کنن. در واقع به نظر محققان رابطه زیادی بین بی خوابی کودکان، نوجوانان و بزرگسالان و اضافه وزن اونا هست. بی خوابی و بد خوابی شبونه باعث پرخوری میشین. به خاطر اینکه هورمون اشتها یعنی «گرلین» بیشتر و هورمون «لپتین» (هورمون سیری) کمتر تولید می شه. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که کودکان به کمترین حد ممکن ۹ ساعت خواب نیاز دارن.

ساعات تماشای تلویزیون و بازه های رایانه ای محدودتر شه

محققان فکر می کنن هرچه بچه ها زمان بیشتری در مقابل تلویزیون یا رایانه بگذرونن احتمال چاقی و اضافه وزنشون هم بالا میره. با وجود اینکه کارشناسان اخطار میدن کودکان نباید قبل از دو سالگی به صدای تلویزیون گوش و عادت کنن و کودکان بین دو تا ۵ سال نباید روزانه بیشتر از یه ساعت در مقابل صفحه تلویزیون بشینن کودکان این دوره زمونه از ۳ ماهگی به صدای تلویزیون گوش میدن و ساعات متمادی پای اون می شینن.

کارشناسان پیشنهاد می کنن تلویزیون، بازیای رایانه ای و چیزای دیگه ای به جز اینا محدودتر شه یعنی از یه یا دو ساعت در روز تجاوز نکنه.

بچه ها رو تشویق کنین بازی و بدو بدو داشته باشن تا کالریای دریافتی رو بسوزونن.

به پارک برید. اجازه بدین بدوند و بازی کنن. کودکان باید روزانه ۶۰ دقیقه بازی و تحریک بدنی داشته باشن.

 

راز تناسب اندام در زندگی سالم

رژیم غذایی سالم و یه زندگی پویا پایه داشتن فرزندان سالمه. البته نباید کودکان رو از لذتای کودکانه شون محروم و اعتماد به نفس اونا رو سلب کرد. اگه خود شما تغذیه سالم داشته باشین کودکانتون هم به این سبک زندگی عادت می کنن و حتی در بزرگسالی هم روش زندگی و تغذیه سالم رو در پیش می گیرن.

فاطمه مهدی پور


منبع : tebyan.net

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *