آیا تغییر در نوع تغذیه تاثیری روی تسکین میگرن دارد؟ | تغذیه سالم

تغییر در نوع تغذیه تاثیری روی آرامش میگرن داره؟

یهویی نورهایی مقابل چشم ظاهر شده و نصف دید شما دچار مشکل می شه. مسکن می خورید اما میفهمید که دچار حمله میگرن شدین و نشونه هایی مثل بی حسی در صورت و سوزن سوزن شدن در بازو دارین.

در عرض نیم ساعت چشماتون تار شده و درد شدیدی در پوست سر و پیشونی حس می کنین. بعد از ۵۰ دقیقه تو یه اتاق تاریک خوابیده اید در حالی که حالت تهوع و ضربان شدید در گیجگاه دارین.سازمان بهداشت جهانی میگرن رو جزء ۲۰ مریضی ضعیف کننده قرار داده.دوری از مصرف محرکای سنتی مثل شکلات، پنیر و مشروبات الکلی می تونه اثر داشته باشه، اما شاید یکی از عوامل حمله میگرن به عادات معمولی غذاخوردن ما در رابطه باشه.در این مطلب به شما نشون می دیم که چه تغییراتی می تونن در کاهش حملات میگرن به درد بخور باشن.

دلیل شروع سردرد چیه؟

هنوز دلیل دقیق میگرن شناخته نشده، اما میگرن با احتراق انتقال دهنده های عصبی در مغز شروع شده و یه عکس العمل زنجیره ای بوجود میاره.این مریضی فقط با مسکنای استاندارد یا تجویز داروهای تریپتان قابل درمان نیس. پس بهترین گزینه واسه افراد گرفتار اینه که قبل از شروع اونو دفع کنن.بیشتر کسائی که از میگرن رنج می برن باید مصرف شکلات و پنیر رو محدود کرده و مشروبات الکلی رو کنار بذارن. با این حال رابطه بین میگرن و مواد غذایی سخت تر از اینه.چیزایی که باعث تحریک و شروع میگرن می شن، از یکی به یکی دیگه متفاوت هستن. وقتی درک ما از این شرایط رشد کنه، پیدا کردن محرکا ساده تر می شه.

یه تصویر بزرگتر

“آماندا یورسل” (متخصص تغذیه) میگه: روشی که واسه جلوگیری از میگرن پیدا می کنیم چشم انداز وسیع تری پیش روی ما قرار میدن.قبل از تلاش واسه شناسایی محرکا، باید به بدنمون نگاهی دقیق تر بندازیم. این شانس رو به خودمون می دیم تا کمتر در برابر محرکا باشیم؟آماندا پیشنهاد می کنه با دنبال کردن این نکات و به کار گیری یه رژیم غذایی خاص از بروز میگرن پیشگیری کنیم:وعده های غذایی رو در فواصلی منظم میل کرده و هیچ کدوم رو حتما در نظر داشته باشین.وقتی سطح قند خون خیلی پایین بیاد، جریان خون به مغز زیاد شده و رگای خونی گشاد می شن. بافتای عصبی به گشاد شدن عروق حساس شده و عکس العمل تلاش می کنن و در آخر دچار حمله میگرن میشین.آماندا میگه، مردم اهمیت وعده های غذایی منظم رو دست کم می گیرن. ممکنه بالا و پایین شدن سطح قند خون دلیل اصلی میگرن باشه. پس مواد غذایی سالمی رو به عنوان میان وعده انتخاب کرده و هیچوقت وعده های اصلی غذایی رو از دست ندین.اگه مستعد کاهش قند خون هستین، پیشنهاد می شه بیشتر از چهار ساعت بین وعده های غذایی روزانه و ۱۲ ساعت در طول شب فاصله قرار ندین.

درباره شاخص قندخون بیشتر بدونین

مواد غذایی که شاخص قند بالایی (GI) دارن، مثل شیرینیا یا نون سفید باعث می شن قند خون خیلی بالا و پایین شه و همین امر میگرن رو تحریک می کنه.پس اونا رو محدود کرده و مواد غذایی که GI پایینی دارن (مثل آجیل، غلات، لبنیات کم چربی) استفاده کنین.

مقدار زیادی آب بخورین

کم آبی به عنوان عامل پیشوری میگرن شناخته شده.آماندا : با تجربه ای که از ویزیت افراد گرفتار به میگرن به دست آورده ام ، میتونم بگم مهمترین کاری که باید انجام بدین اینه که آب زیادی بخورین.پس حتما در طول روز ۱.۵ تا ۲ لیتر آب بخورین.

مصرف کربوهیدرات در شب

بعضی رژیمای غذایی لاغری پیشنهاد می کنن که از مصرف کربوهیدارت در شبا دوری کنین، اما این کار واسه کسائی که میگرن دارن، بزرگترین اشتباهه، چون روی خواب و کیفیت اون و خستگی تاثیر گذاشته و میگرن رو تحریک می کنه.آماندا میگه: رژیم غذایی می تونه روی الگوی خواب تاثیر گذاشته و مصرف کربوهیدرات روی بی حسی شما.تحقیقاتی که در استرالیا انجام شده نشون داد آدمایی که در شام برنجی مصرف می کنن، خیلی راحت تر به خواب رفته و خوابی عمیق دارن.

درمصرف کافئین احتیاط کنین (حتی اگه جزء محرکاتون نیس)

مصرف کافئین در بعضی آدما به میگرن منجر شده و در بعضی افراد باعث بهبودی اون می شه! و البته قطع یهویی کافئین می تونه در بعضی باعث حمله میگرن شه.با این حال، رابطه بین مصرف کافئین و میگرن بالاتر از یه محرکه. مصرف کافئین با مشکل در الگوی خواب شما ممکنه حمله میگرن بسازه.آماندا میگه: در بعضی افراد ممکنه هشت ساعت طول بکشه تا کافئین به طور کامل از بدن خارج شه.اگه به اون حساس هستین، آخرین نوشیدنی کافئین دار رو حدود ساعت ۳ بعد از ظهر بخورین تا شانس یه خواب خوب رو داشته باشین.وقتی سطح قند خون ثابت شده و به مقدار کافی آب بخورین و استراحت کنین، می تونین شروع کنین به شناسایی مواد غذایی دیگری که میگرن رو تحریک می کنن.

چیزی که واسه یه فرد کارسازه ممکنه واسه شما مناسب نباشه

پیشگیری از بروز میگرن بهترین کاره، فقط کافیه یه لیست از محرکای شایع داشته باشین. البته همونطوری که گفتیم این محرکا از یکی به یکی دیگه متفاوتند.پس چون دوست شما با نخوردن پنیر مشکلش حل شده ، به این معنی نیس که مصرف نکردن پنیر همین اثر رو روی شما داره.پس باید مواد غذایی رو پیدا کنین که بیشتر احتمال داره میگرن رو تحریک کنن.

از جزئیات یادداشت وردارین

اگه به نظرتون غذای خاصی باعث حمله میگرن شده، یادداشت اون تو یه دفترچه می تونه به شما کمک کنه.اگه به طور دائم از میگرن رنج می برید، هر چیزی که میخورید و زمان حمله های میگرن رو با زمان و تاریخ یادداشت کنین.اگه متوجه رابطه بین مواد غذایی خاصی با میگرن شدید، با دکتر صحبت کنین تا بعضی مواد غذایی حذف شن.تحقیقی که در سال ۲۰۰۵ در این مورد انجام شد، نشون داد ۳۰ تا ۴۰ درصد از افراد گرفتار به میگرن که مواد غذایی خاصی رو حذف کرده بودن، فواید زیادی شامل حالشون شده بود. و بیشتر از ۶۰ درصد از آدمایی که دوباره مصرف این مواد غذایی رو شروع کرده بودن، علائم میگرن رو تجربه کردن.

تشخیص محرکا از روی علائم

بعضی افراد چند روز یا چند ساعت قبل از حمله میگرن، مواد غذایی مثل شکلات، پنیر یا کربوهیدراتای نشاسته داری مثل بیسکویت هوس می کنن.دفع این هوسا باعث بروز میگرنی تموم عیار می شه، پس خیلی راحت میشه درباره محرک بودن این مواد غذایی اشتباه کرد.واقعا، هوس این مواد غذایی ممکنه نشونه شروع یه میگرن باشه.روزهایی که میگرن ندارین می تونین این مواد غذایی رو امتحان کنین تا فهمیده باشین این مواد غذایی میگرن رو تحریک می کنن یا خیر و اینکه هوس کردن اونا نشونه یه میگرن نزدیک الوقوعه؟

مواد مغذی خاصی می تونن سردرد رو آرامش بدن؟

بعضی تحقیقات نشون دادن مواد مغذی خاصی مثل منیزیم و ریبوفالوین (ویتامین B2) در پیشگیری از میگرن نقش دارن، اما واسه تایید اون به تحقیقات بیشتری نیازه.اما الان، باید بدونین که با مصرف مواد غذایی پر از این مواد مغذی آسیب ای به سلامت عمومی شما وارد نمی شه.از جمله مواد غذایی پر از منیزیم: جوونه گندم، سیریال، لوبیا، سویا و غذاهای دریایی.منابع خوب ریبوفلاوی : تخم مرغ، شیر و ماست.

.

منبع :

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *