آیا تغذیه در بیماری ADHD موثر است؟ | تغذیه سالم

هیچ مدرکی موجود نیس که نشون بده مشکل رفتاری ADHD به وسیله رژیم غذایی ایجاد شه با این حال، تحقیقات نشون میده که واسه بعضی افراد، تغییرات رژیم غذایی می تونه علائم رو بهتر کنه. در واقع، مقدار خیلی از تحقیقات مورد بررسی قرار داده که چیجوری تغذیه در ADHD تاثیر میذاره.

این مقاله یه مرور کلی از این پیدا کرده در مورد مواد غذایی، رژیمای غذایی و مکملای درگیر بحث می کنه.

ADHD چیه؟

مشکل مشکل توجه بیش فعالی (ADHD) یه مریضی رفتاری شامل بی توجهی، بیش فعالی و تکانشگریه.
این یکی از شایعترین اختلالاته که کودکان می تونن دارا باشن بلکه روی خیلی از بزرگسالان هم تاثیر میذاره.
دلیل دقیق ADHD نامشخصه اما تحقیقات نشون میده که ژنتیک نقش کلی ای بازی می کنه عوامل دیگه، مانند سمیت محیطی و تغذیه ناجور در دوران شیرخوارگی، هم دخالت داره.
ADHD از سطوح پایین دوپامین و نورآدرنالین در منطقه از مغز که مسئول خود تنظیمیه سرچشمه میگیره.
وقتی که این توابع دچار مشکل شه فرد در تلاش واسه تکمیل وظایف، درک زمان، موندن واسه دقیق شدن و فوکوس کردن وتحتِ کنترل قرار دادن رفتار نامناسبه.
این به نوبه خود، روی توانایی کار، کار خوب در مدرسه و حفظ روابط مناسب تاثیر میذاره که می تونه کیفیت زندگی رو کم کنه.
ADHD یه مشکل قابل درمان در نظر گرفته نمی شه و هدف درمان کاهش علائمه رفتار درمانی و داروها بیشتر به درد بخور هستن.
با این حال، تغییرات در رژیم غذایی هم ممکنه به مدیریت علائم کمک کنه.

تغذیه و رفتار

علم پشت اثرات مواد غذایی روی رفتاره که هنوز به طور کامل نوین و بحث برانگیزه با این حال، همه موافق هستن که غذاهای خاص روی رفتار تاثیر میذاره.
مثلا، کافئین می تونه هوشیاری رو زیاد کنه شکلات می تونه روی اخلاق تاثیر بزاره و الکل می تونه به طور کاملً دلیل تغییر رفتار شه.
کمبودهای تغذیه ای هم اینکه می تونین بر رفتار اثر بزاره یه مطالعه نشون داد که مصرف یه مکمل از اسیدهای چرب لازم، ویتامینا و مواد معدنی منتهی به کاهش زیادی در رفتار ضد اجتماعی، در مقایسه با دارونما شد.
ویتامین و مواد معدنی هم می تونه رفتار ضد اجتماعی در کودکان رو کم کنه و اسیدهای چرب غیر اشباع پلی نشون داده شده واسه کاهش خشونت موثره.
از اونجا که نشون داده شده غذاها و مکملا واسه نفوذ در رفتار موثره اونا هم تا حد زیادی می تونه روی علائم رفتاری ADHD تاثیر بزاره.
به خاطر همین، یه مقدار خوب از تحقیقات تغذیه روی اثرات مواد غذایی و مکمل در ADHD انجام شده.
بیشتر، دو نوع از تحقیقات انجام شده:
تحقیقات و مکملای غذایی: مکملای همراه با یک یا چند ماده مغذی.
تحقیقات حذفی: حذف یک یا چند ماده از رژیم غذایی.

تحقیقات و مکملای غذایی : تحقیقات مروری

خیلی از تحقیقات نشون دادن که کودکان گرفتار به ADHD بیشتر عادت به خوردن غذای ناسالم و یا کمبود مواد مغذی دارن.
محققان به این باورند که مکمل ممکنه به بهتر شدن علایم کمک کنه.
تحقیقات تغذیه به اثر چند مکمل در مشکل، از جمله اسیدهای آمینه، ویتامینا، مواد معدنی و اسیدهای چرب امگا ۳ انجام شده.

مکمل اسید آمینه

هر سلول در بدن شما واسه کارکرد نیاز به اسیدهای آمینه داره در میان چیزای دیگه، اسیدهای آمینه واسه ساخت انتقال دهنده های عصبی و یا مولکول در مغز استفاده می شه.
به طور خاص، اسیدهای آمینه فنیل آلانین، تیروزین و تریپتوفان استفاده می شه تا انتقال دهنده های عصبی دوپامین، سروتونین و نوراپی نفرین ساخته شن.
نشون داده شده که افراد گرفتار به این مشکل دارای مشکلات با این انتقال دهنده های عصبی و هم اینکه سطوح پایین خون و ادرار از این اسیدهای آمینه دارن.
به خاطر همین، چند آزمایش به بررسی چگونگی مکملای اسید آمینه واسه تاثیر روی علائم ADHD در کودکان انجام شده.
تیروزین و مکمل S – آدنوزیل متیونین یافته های مخلوط نشون دادن بعضی تحقیقات اثری نشون نداده ان و در بعضی تحقیقات دیگه امتیازات متوسط ارائه شده.

ویتامین و مواد معدنی

کمبود آهن و روی می تونه دلیل مشکل شناختی در کودکان شه هر چند اونا ADHD نداشته باشن.
با این حال، سطوح پایین تر روی، منیزیم، کلسیم و فسفر بارها در کودکان گرفتار به ADHD گزارش شده.
آزمایشات زیادی روی اثرات مصرف مکمل روی کار کردن و در همه اونا بهبود در علائم گزارش شده.
دو آزمایش دیگه اثرات مصرف قرص آهن بر کودکان به گرفتار ADHD رو آزمایش کردن اونا هم اینکه بهبود علائم رو گزارش دادن اما تحقیقات بیشتری لازمه.
اثرات مگا دوز ویتامینای B6 ، B5، B3 وC  بررسی شده اما هیچ بهبود علائم ADHD گزارش نشده.
با این حال یه آزمایش در سال ۲۰۱۴ یه اثر از یه مکمل مولتی ویتامین و مواد معدنی پیدا کرده در بزرگسال مصرف مکمل پس از ۸ هفته، در مقایسه با گروه دارونما، بهبود راضی کننده ای در اندازه ADHD نشون داده.

مکمل اسید چرب امگا ۳

اسیدهای چرب امگا ۳ نقش مهمی در مغز اجرا می کنن.
کودکان گرفتار به ADHD کلا سطوح پایین تری از اسیدهای چرب امگا ۳  نسبت به کودکانی بدون ADHD داره.
پس، تعجب آور نیس که در خیلی از تحقیقات مکمل امگا ۳ دلیل بهبود نسبی در علائم بوده ADHDه.
در تحقیقات، به نظر می رسه اسیدهای چرب امگا ۳ واسه کمک به بهتر شدن اتمام کار و بی توجهی اثر داشته باشه علاوه بر این، اونا دلیل کاهش خشونت، بی قراری، تکانشگری و بیش فعالی می شن.

تحقیقات روی حذف مواد غذایی: تحقیقات مروری

آدمایی که گرفتار به مشکل هستن بیشتر احتمال داره که واکنشای جانبی به مواد غذایی نشون بدن که حذف غذاهای مشکل ساز ممکنه به بهتر شدن علائم کمک کنه.
تحقیقات اثرات از بین برنده خیلی از مواد، از جمله مکملای غذایی، مواد نگهدارنده، شیرین کننده و غذاهای بررسی کردن.
حذف سالیسیلاتها و مکملای غذایی
تو یه حادثه، دکتر متخصص آلرژی به نام دکتر فین گولد کشف کردن که مواد غذایی می تونه روی رفتار تاثیر بزاره.
در سال ۱۹۷۰ اون یه رژیم غذایی واسه بیماران خود تجویز کرد که محتویات عکس العمل زا از اون حذف شده بود.
رژیم غذایی بدون سالیسیلاتها، که در ترکیبات خیلی از مواد غذایی، داروها و مکملای غذایی وجود دارن.
در حالی که این رژیم غذایی، در بعضی از بیماران فین گولد دلیل بهبود در مشکلات رفتاری اونا شد.
بدون این دست اون دست کردن پس از اون فین گولد  روی کودکان با بیش فعالی آزمایش کرد و اون ادعا کرد که ۳۰-۵۰٪ از اونا با رژیم غذایی  بهبود پیدا کرده.
اگه در بررسی به این نتیجه رسیدن که رژیم غذایی فین گولد یه دخالت موثر واسه بیش فعالی نیس اما این موضوع محققین رو واسه بررسی روی مواد غذایی در مریضی ADHD تحریک کرد.

حذف رنگای مصنوعی و مواد نگهدارنده

بعد از رژیم فین گولد، دیگه محققان روی رنگای مصنوعی غذایی (AFCS) و مواد نگهدارنده تمرکز کردن.
دلیل اینه که این مواد به نظر می رسه بر رفتار کودکان، جدا از اینکه اونا ADHD دارا باشن موثره.
یه مطالعه روی ۸۰۰ کودک مظنون به بیش فعالی نشون داد ۷۵ درصد از اونایی که رژیم غذایی بدون AFC داده شد بهبود پیدا کردن اما با مصرف دوباره AFCS گرفتار شدن.
در مطالعه دیگری نشون داده که بیش فعالی در ۱۸۷۳ کودک با مصرف AFCS و بنزوات سدیم یه ماده نگهدارنده، زیاد شده بود.
با این حال حتی اگه این تحقیقات نشون بده که AFCS می تونه بیش فعالی رو زیاد کنه ولی دلایل به اندازه کافی قوی نیستن.
با این حال، FDA نیاز به برچسب روی بسته های مواد غذایی دارای AFCS رو گفته شده کرده از طرف دیگه، اتحادیه اروپا نیاز به نوشتن بر چسب اخطار مواد غذایی واسه کودکان با مشکل رفتاری رو داده.

حذف شکر و شیرین کننده های مصنوعی

نوشابه به افزایش بیش فعالی ربط داره و قند خون پایین در افراد گرفتار به ADHD  رایجه.
علاوه بر این، بعضی از تحقیقات مشاهده ای مصرف قند رو با علائم  ADHD در کودکان و نوجوانان مربوط می دونن.
با این حال، بررسیا به دنبال به مصرف قند و رفتار هیچ مشکلات پیدا نکرده ان دو مطالعه کارآزمایی روی آسپارتام شیرین کننده های مصنوعی هم هیچ مشکلات در بر نداشت.
از دید تئوری، این احتمال هست که شکر باعث نبود توجه، به جای بیش فعالی شه نبود تعادل قند خون می تونه باعث نبود توجه شه.

حذف چند مواد غذایی از رژیم غذایی

حذف چند ماده غذایی از رژیم غذایی یه روشیه که نشون میده چیجوری افراد گرفتار به ADHD به غذاهای جواب میدن اینجا چند نمونه بیان می شه.
مرحله حذف: از یه رژیم غذایی بسیار محدود از غذاهای کم حساسیت زا پیروی کنین اگه علائم بهتر شد مرحله بعدی رو دنبال کنین.
مصرف دوباره: غذاهای مشکوک به ایجاد مشکلات جانبی رو هر ۳ – ۷ روز دوباره استفاده کنین اگه علائم برگشت این مواد غذایی به عنوان ( حساسیت زا ) است
درمان: یه قرارداد رژیم غذایی شخصی تجویز شه و از غذاهای حساسیت زا دوری شه.

.

منبع :

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *