فرمت word : دانلود تحقیق در مورد پروژه تربيت‌معلم و آموزش ضمن خدمت-قسمت سوم

تأمين معلم از طريق سپاه دانش

با شروع کار سپاهيان دانش، مراکز تربيت‌معلم يک‌ساله به‌تدريج منحل گردید و تدريس در مدارس سپاه دانش روستاها به‌عهدهٔ کسانى بود که به‌جاى خدمت سربازى – با ديپلم کامل متوسطه و گذراندن دورهٔ چهارماههٔ آموزشى – به اين امر مبادرت مى‌ورزيدند.

نکته مهم : برای بهره گیری از متن کامل پژوهش یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و پژوهش دانشگاهی در رشته های مختلف می باشد که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

دانشسراهاى راهنمائى تحصيلى

با تغيير ساختار آموزش و پرورش در سال ۱۳۴۵ و پيش‌بينى دورهٔ راهنمائى تحصيلى در نظام آموزش و پرورش ايران، دانشسراهاى راهنمائى تحصيلى از سال تحصيلى ۱۳۴۹-۱۳۵۰ در تهران و شهرستان‌ها تأسيس گردید. طبق اساسنامهٔ مصوب شوراى عالى آموزش و پرورش در اين مراکز، آغاز رشته‌هاى تحصيلى علوم تجربي، رياضي، علوم انساني، حرفه‌وفن و زبان خارجى داير و مدت تحصيلى در اين مراکز دو سال معين گردید.

مؤسسهٔ تربيت‌معلم و تحقيقات تربيتى

در سال ۱۳۴۳ دانشسراى عالى منحل گردید و به‌جاى آن سازمان تربيت معلم و تحقيقات تربيتى به‌وجود آمد. اين سازمان داراى سه مؤسسهٔ تربيت دبير، تربيت مدير و راهنماى تعليماتى و مؤسسهٔ تحقيقات و مطالعات تربيتى گردید.

دانشگاه تربيت‌معلم

در مرداد ۱۳۴۶ مجدداً دانشسراى عالى داير گردید و داراى چهار مؤسسه به‌توضیح ذيل بود:

۱. مؤسسهٔ تربيت دبير براى تربيت دبيران رشته‌هاى مختلف مورد نياز وزارت آموزش و پرورش

 

۲. مؤسسهٔ تربيت مدير و راهنماى تعليماتى

۳. مؤسسهٔ تدريس رياضيات

۴. مؤسسهٔ تحقيقات و مطالعات تربيتى.

در شهريور ۱۳۵۳ دانشسراى عالى به دانشگاه تربيت‌معلم تغيير يافت. اين دانشگاه داراى شعبه‌هائى به‌نام دانشسراى عالى در يزد، زاهدان و سنندج بود. براى تربيت دبيران مورد نياز کشور در بعضى از دانشگاه‌ها، دانشکده‌اى به‌نام دانشکدهٔ علوم‌تربيتى ايجاد گردید که وظيفهٔ اصلى آنها تربيت دبير در شعبه‌هاى مختلف بوده می باشد. در دانشسراى عالى سپاه دانش و مدارس عالى نيز دانشجويانى در رشته دبيرى فارغ‌التحصيل شده‌اند.

قانون الحاق ۲ ماده به قانون اجازهٔ تأسيس دانشسراهاى مقدماتى و عالى

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

به‌موجب اين قانون – مصوب خرداد ۱۳۵۴ ش- دانش‌آموزان يا دانشجويان شاغل به تحصيل در مراکز تربيت‌معلم و دبير يا رشته‌هاى دبيري، به‌عنوان کارآموز شناخته شده و به آنان حقوق کار‌آموزى پرداخت مى‌گردد. در ماده يک اين قانون آمده می باشد:

‌”وزارت آموزش و پرورش مى‌تواند داوطلبان ورود به مراکز آموزشى تربيت‌معلم از قبيل مراکز تربيت ‌مربى کودک و دانشسراهاى عشايري، مقدماتي، راهنمائى تحصيلي، عالي، هنرسراهاى مقدماتى و مراکز تربيت‌ دبير حرفه‌اى را که در امتحانات ورودى قبول مى‌شوند يا در مؤسسهٔ آموزشى که وزارت آموزش و پرورش براى تربيت‌معلم، دانش‌آموز يا دانشجو معين مى‌کند از تاريخ اشتغال به تحصيل به‌عنوان کارآموز در رشته‌اى که تحصيل مى‌کنند، بپذيرد و به آنان حقوقى برابر پايه يک گروه مربوط به مدرک تحصيلى لازم، جهت ورود به رشتهٔ مورد نظر بپردازد؛ مشروط بر اينکه سن داوطلب در موقع ثبت‌نام با اِحتساب دوران رسمى تحصيل از هجده سال تمام کمت نباشد“

به‌موجب تبصره‌هاى اين ماده هزينهٔ سرانهٔ شبانه‌روزى داوطلبان تحصيل از حقوق کارآموزى آنان کسر مى‌گردد. مدت تحصيل کارآموزان در صورت استخدام، در حکم خدمت آزمايشى محسوب مى‌گردد و فارغ‌التحصيلان مراکز تربيت‌معلم بايد دوبرابر مدت سال‌هاى تحصيلى خود در وزارت آموزش و پرورش خدمت کنند.

در اين قانون پرداخت وام مسکن و وام ضرورى کارکنان وزارت آموزش و پرورش و هزينهٔ درمان دانش‌آموزان طبق آئين‌نامه‌اى مورد تأکيد قرار گرفته می باشد.

تربيت‌معلم پس از انقلاب اسلامى (قوانين و مقررات آن)

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

س از انقلاب اسلامى در اساسنامه‌ها و آئين‌نامه‌ها و برنامه‌هاى مراکز تربيت‌معلم و تربيت دبير دانشگاه‌ها تغييراتى به‌وجود آمد و در مورد کارآموزان اين مراکز آموزشى و استخدام آنان قوانينى وضع گردید و براى تربيت و تأمين معلمان مدارس ابتدائي، استثنائي، راهنمائى تحصيلي، متوسطهٔ عمومى و فنى و حرفه‌اى رشته‌هاى جديدى به رشته‌هاى قبلى افزوده گردید.

 

 

  • دانشسراهای تربیت‌معلم
  • گروه هماهنگی تربیت‌معلم
  • تأمین معلم از طُرق دیگر

دیدگاهتان را بنویسید