دانلود پژوهش: دانلود تحقیق در مورد پروژه تربيت‌معلم و آموزش ضمن خدمت-قسمت چهارم

براى تربيت و تأمين معلمان دورهٔ ابتدائى بخش‌ها و روستاها مراکزى به‌نام دانشسراهاى تربيت‌معلم در شهرهاى کوچک و بخش‌ها تأسيس شده می باشد. طبق اساسنامهٔ مصوب اسفند ۱۳۶۲ در شوراى عالى آموزش و پرورش، دورهٔ تحصيل به‌مدت چهارسال تحصيل مى‌کنند و پس از گذراندن امتحانات نهائى موفق به اخذ ديپلم کامل متوسطه در رشتهٔ آموزش و پرورش ابتدائى مى‌شوند. دارندگان مدرک دوم متوسطه نيز مى‌توانند به‌مدت دو سال در اين مراکز تحصيل کنند و ديپلم مزبور را دريافت دارند. دانشسراهاى تربيت‌معلم معمولاً به‌صورت شبانه‌روزى اداره مى‌گردد و به هر دانش‌آموز معلم در مدت تحصيل ماهانه مبلغى به‌عنوان کمک‌هزينهٔ تحصيلى و حقوق کارآموزان پرداخت مى‌گردد. فارغ‌التحصيلان اين دوره موظف هستند دو برابر مدت سنوات تحصيلى در وزارت آموزش و پرورش خدمت کنند. نصب و عزل رؤساى دانشسراهاى تربيت‌معلم با نظر رئيس آموزش و پرورش منطقه و با تأييد مديرکل استان صورت مى‌گيرد. يکى از شرايط ثبت‌نام و ارائهٔ تحصيل در اين مراکز، بومى‌بودن داوطلبان می باشد.

 

نکته مهم : برای بهره گیری از متن کامل پژوهش یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و پژوهش دانشگاهی در رشته های مختلف می باشد که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

برنامه‌هاى درسى دورهٔ چهارساله شامل دروس عمومى و دروس تربيتى می باشد. شرايط ثبت‌نام، ادامهٔ تحصيل، پرداخت حقوق کارآموزي، حضور در محيط شبانه‌روزى و مقررات امتحانى در آئين‌نامه‌هاى آموزشى و تربيتي، انضباطي، مالي، ادارى و امتحانى اين مراکز مشخص شده می باشد. مسئوليت برنامه‌ريزى به‌مقصود توسعهٔ اين مراکز و نظارت بر فعاليت‌هاى آنها با دفتر تربيت‌معلم کشور می باشد.

مراکز تربيت‌معلم (دو ساله)

در اساسنامهٔ اين مراکز که مورد تجديدنظر قرار گرفته و در سال ۱۳۶۲ به تصويب شوراى عالى آموزش و پرورش رسيده می باشد، اهداف اين مراکز، مدت دوره، شرايط داوطلبان، رشته‌هاى تحصيلي، شرايط و شيوهٔ انتخاب رؤساى مراکز، مورد بحث قرار گرفته می باشد.

براساس مفاد اين اساسنامه:

– هدف از تأسيس مراکز تربيت‌معلم، تربيت معلمان صالح، ذى‌فن، آگاه و معتقد به ولايت فقيه، براى تأمين نيروى انسانى مورد نياز آموزش و پرورش دوره‌هاى قبل از دبستان، دبستان و راهنمائى تحصيلى سراسر کشور می باشد.

– دورهٔ تحصيل در اين مراکز دو سال می باشد.

– مراکز تربيت‌معلم معمولاً به‌صورت شبانه‌روزى اداره مى‌گردد.

– دانشجويان مراکز تربيت‌معلم ”دانشجو معلم“ ناميده مى‌شوند.

– دانشجو معلمان در طول مدت تحصيل برابر قانون مربوط از حقوق کارآموزى بهره گیری خواهند نمود و پس از فراغت از تحصيل موظف به دست‌کم پنج سال خدمت در وزارت آموزش و پرورش هستند.

– داشتن مدرک تحصيلى ديپلم متوسطه در يکى از رشته‌هاى تحصيلى مورد نياز و موفقيت در مسابقات ورودى مانند ضوابط ورود به مراکز تربيت‌معلم می باشد.

– رشته‌هاى تحصيلى اين مراکز عبارت می باشد از:

۱. آموزش ابتدائى

۲. ادبيات فارسى

۳. زبان خارجى

۴. هنر

۵. علوم رياضى

۶. علوم اجتماعى

۷. تربيت‌بدنى

۸. علوم‌ تجربى

۹. علوم دينى و عربى

۱۰. حرفه‌وفن

۱۱. امور پرورشى

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

۱۲. کودکان استثنائى (نابينا، ناشنوا و عقب‌ماندهٔ ذهنى).

– به فارغ‌التحصيلان، گواهينامهٔ فوق‌ ديپلم تخصصى در رشتهٔ مربوط اعطاء مى‌گردد.

– رؤساى مراکز تربيت‌معلم با پيشنهاد مديرکل آموزش و پرورش استان و تأييد دفتر تربيت‌معلم و با حکم معاون تربيت و تأمين نيروى انسانى منصوب مى‌شوند.

گروه هماهنگى تربيت‌معلم

به‌مقصود بررسى و تصويب برنامه‌ها و مقررات آموزشى مربوط به مراکز تربيت‌معلم دوساله و فراهم‌کردن زمينهٔ اوليهٔ تحصيل فارغ‌التحصيلان اين مراکز در سطح کارشناسى در دانشگاه‌هاى کشور، تشکيل گروه خاصى به‌نام گروه هماهنگى تربيت‌معلم در تاريخ ۱۳/۱۲/۶۴ به تصويب شوراى عالى انقلاب فرهنگى رسيد که رياست اين گروه برعهدهٔ وزير آموزش و پرورش گذارده گردید و اعضاء آن با موافقت وزراى فرهنگ و آموزش و پرورش انتخاب مى‌شوند.

به‌موجب اين مصوبه، گروه هماهنگى تربيت‌معلم يکى از گروه‌هاى هفتگانهٔ شوراى عالى برنامه‌ريزى وزارت فرهنگ و آموزش عالى تعيين گردید.

براساس مصوبات گروه هماهنگى تربيت‌معلم و تأييد مفاد آنها در شوراى عالى برنامه‌ريزى وزارت فرهنگ و آموزش عالى مقرر گردید:

– گزينش دانشجو براى مراکز تربيت‌معلم دو ساله از طريق کنکور سراسرى دانشگاه‌ها انجام گيرد.

– دورهٔ دو سالهٔ مراکز تربيت‌معلم، دورهٔ کاردانى تلقى گردد و مقررات آموزشى دانشگاه‌ها از نظر ترمى بودن و واحدى کردن دروس و غيره در اين مراکز نيز اجراء گردد.

– دروس مراکز دوساله مانند دروس کاردانى شامل دروس عمومي، تربيتى و اختصاصى باشد.

– به فارغ‌التحصيلان، مدرک فوق ديپلم داده گردد و اين مدرک ارزش علمى و استخدامى داشته باشد.

– جدول ساعات دروس و برنامهٔ تفصيلى هر درس در تمام رشته‌هاى تحصيلى مورد بررسى و تجديدنظر قرار گيرد. براى اين امر، گروه‌هاى مطالعاتى متعدد در سازمان پژوهش و برنامه‌ريزى آموزشى وزارت آموزش و پرورش با حضور استادان و کارشناسان ذى‌ربط تشکيل گردد.

– رشته‌هاى تحصيلى مورد نياز وزارت آموزش و پرورش در سطح کاردانى مربوط به تربيت‌معلم عمومى و فنى و حرفه‌اى مشخص گردد.

– سياست‌هاى کلى به‌مقصود ايجاد و گسترش دوره‌هاى کارشناسى پيوسته و ناپيوسته براى فارغ‌التحصيلان مراکز تربيت‌معلم دوساله مشخص گردد.

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

علاوه بر موارد فوق، کليهٔ رشته‌هاى دبيرى دانشگاه‌ها و برنامهٔ درسى آنها با در نظر داشتن نيازهاى وزارت آموزش و پرورش مورد تجديدنظر قرار گيرد.

 

مراکز تربيت‌معلم فنى و حرفه‌اى

دیدگاهتان را بنویسید