دانلود فایل تحقیق : دانلود تحقیق در مورد پروژه تربيت‌معلم و آموزش ضمن خدمت-قسمت ششم

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

قال رسول‌الله (ص):       

”اطلبواالعلم من المهد الى اللحد“ (زگهواره تا گور دانش بجوى)

پيشرفت‌هاى سريع علوم تجربي، رياضي، فنى و علوم انساني، به‌ويژه علوم تربيتي، روانشناسى و تکنولوژى آموزشى در جهان امروز، ايجاب مى‌کند که معلمانِ تمام دوره‌هاى مختلف تحصيلى به‌گونه مستمر به دانش‌افزائي، خودسازى و کسب مهارت‌هاى لازم در انتقال عناصر فرهنگى به نسل آينده بپردازند و کودکان، نوجوانان و جوانان را با حاصل تحقيقات و تجربيات و نوآورى‌هاى بشرى با بهره گیری از شيوه‌ها، فنون و ابزار مناسب آشنا سازند. اين امر معمولاً در دو شکل آموزش پيش از خدمت (تحصيل در مراکز تربيت‌معلم) و ضمن خدمت انجام مى‌پذيرد و در آموزش ضمن خدمت نيز از روش‌هاى حضوري، نيمه‌حضوري، مکاتبه‌اي، خود‌آموزي، آموزش راديوئى و تلويزيونى و غيره بهره گیری مى‌گردد.

 

نکته مهم : برای بهره گیری از متن کامل پژوهش یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و پژوهش دانشگاهی در رشته های مختلف می باشد که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

در ايران يادگيرى هنگام ياددهى سابقه‌اى طولانى دارد، اساتيد برجستهٔ مدارس نظاميه و مدارس علوم دينى و ديگر سازمان‌هاى تربيتى و آموزشى کشور ما ضمن آموزش به دانشجويان، خود به دانش‌اندوزي، پژوهش، تأليف و تصنيف کتاب‌هاى متعدد همت گماشته‌اند. با گسترش مدارس ابتدائى و متوسطه به سبک جديد و نياز معلمان اين مدارس به اطلاعات روانشناسى و علوم تربيتى و روش‌هاى تدريس، در دارالفنون کلاس‌هاى آموزش ضمن خدمت تشکيل گردید و در نظر داشتن آموزش معلمان در حين تدريس در قانون تعليمات اجبارى و ديگر قانون‌هاى آموزش و پرورش مانند قانون استخدام کشورى مورد تأکيد قرار گرفت. در تشکيلات ادارى وزارت آموزش و پرورش تا سال ۱۳۴۷ ادارهٔ آموزش کارکنان زير نظر دفتر تشکيلات و روش‌ها به‌وجود آمد و در سال ۱۳۵۱ در تشکيلات جديد اين وزارتخانه براى اولين بار دفترى با عنوان دفتر آموزش ضمن خدمت ايجاد گردید. در سال ۱۳۵۲ در دفتر آموزش ضمن خدمت چهار واحد پژوهش و نشر، برنامه‌ريزي، اجراء کارآموزى‌ها و ارزشيابى پيش‌بينى گردید.

براى آموزش مديران رده‌هاى مختلف و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش، انستيتوى مديريت با تشکيلات خاصى در دفتر آموزش ضمن خدمت به‌وجود آمد و اعتبارات و امکانات گسترده‌اى براى آموزش کارکنان ادارى و آموزشى اين وزارتخانه اختصاص يافت. به‌تدريج در تبريز، مشهد و شيراز مراکز آموزش ضمن خدمت توسعه يافت. تا سال ۱۳۷۰ در تشکيلات و نام اين دفتر و حيطهٔ وظايف آن تغييراتى صورت گرفت.

دورهٔ آموزش‌هاى ضمن خدمت و پاره‌اى از مقررات آنها

آموزش‌هاى ضمن خدمت کارکنان در وزارت آموزش و پرورش به دو شکل صورت مى‌گيرد:

۱. آموزش‌هاى کوتاه‌مدت که همه‌ساله گروه بسيارى از کارکنان را دربرمى‌گيرد و شامل دوره‌هاى مختلف کارآموزي، بازآموزي، دانش‌افزائى و گردهمائى‌هاى آموزشى می باشد. به معلمان و کارکنانى که در هر دوره شرکت مى‌کنند، در صورت موفقيت گواهينامهٔ کارآموزى آموزش ضمن خدمت داده مى‌گردد. معمولاً گذراندن اين دوره‌ها علاوه بر دانش‌افزائي، مزاياى استخدامى و مالى نيز دارد.

۲. آموزش‌هاى بلندمدت يا ادامه تحصيل. از سال ۱۳۵۶ با تهيهٔ طرح ادامهٔ تحصيل معلمان مدارس راهنمائى تحصيلى از طريق گذراندن کلاس‌هاى حضورى و خودآموزى تا سطح فوق‌ ديپلم، انديشهٔ آموزش‌هاى بلندمدت معلمان مورد توجه قرار گرفته و اين امر هم‌اکنون توسعهٔ فراوانى يافته می باشد.

با مجوزهاى داده‌شده از طرف سازمان امور ادارى و استخدامى کشور و شوراى عالى آموزش و پرورش و شوراى عالى برنامه‌ريزى وزارت فرهنگ و آموزش عالي، معلمان و ديگر کارکنان آموزش و پرورش مى‌توانند از طرق زير ادامه تحصيل دهند:

– دورهٔ کاردانى در رشته‌هاى مختلف به‌صورت حضورى و خود‌آموزى

– دورهٔ کارشناسى پيوسته در رشته‌هاى مختلف نظري، فنى و حرفه‌اى

– دورهٔ کارشناسى ناپيوسته در رشته‌هاى مختلف

– تحصيل در دوره‌هاى کارشناسى ارشد و دکترى با بهره گیری از بورس تحصيلى يا مأموريت تحصيلى.

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

دوره‌هاى آموزش ضمن خدمت بلندمدت در کلاس‌هاى روزانه، شبانه و ايام تابستان انجام مى‌گيرد. دوره‌هاى فوق را معمولاً دانشگاه‌هاى دولتي، دانشگاه آزاد اسلامي، مرکز مديريت دولتى و وزارت آموزش و پرورش انجام مى‌دهند. شرکت‌کنندگان در دوره‌هاى بلندمدت از طريق کنکور سراسرى دانشگاه‌ها، کنکور آموزش ضمن خدمت فرهنگيان و ديگر مسابقات ورودى و طبق سهميه و ضوابط مقرر پذيرفته مى‌شوند.

براى آگاهى بيشتر به دفترچهٔ کنکور فرهنگيان و جزوه‌هاى منتشره از سوى ادارهٔ کل تربيت‌معلم و آموزش نيروى انسانى وزارت آموزش و پرورش مراجعه گردد.

تشکيلات ادارهٔ کل تربيت‌معلم و آموزش نيروى انسانى و اهم وظايف

در تشکيلات جديد وزارت آموزش و پرورش مصوب ۱۳۷۴، ادارهٔ کل تربيت‌معلم و ادارهٔ کل آموزش‌هاى ضمن خدمت در هم ادغام گرديده که زير نظر معاونت برنامه‌ريزى و تربيت نيروى انسانى فعاليت دارد. در تشکيلات جديد علاوه بر مديرکل، معاون آموزش و معاون امور دانشجويان پيش‌بينى شده می باشد. در اين تشکيلات ۹۳ پست سازمانى هست هم‌چنين گروه‌ها و واحدهاى زير فعاليت دارند که در هر گروه تعدادى کارشناس و کاردان شاغل هستند:

۱. کارشناس مسئول ارزشيابى

۲. گروه برنامه‌ريزى آموزش‌هاى ضمن خدمت

۳. کارشناس مسئول گروه دانشجويان

۴. گروه برنامه‌ريزى امور توسعه و اشتغال

۵. گروه برنامه‌ريزى امور اجرائى

۶. گروه برنامه‌ريزى آموزشى دانشسراها و مراکز تربيت‌معلم.

علاوه بر گروه‌هاى فوق يک مرکز آموزشى با هفده پست سازمانى در تشکيلات اين اداره پيش‌بينى شده می باشد. وظايف اداره کل تربيت‌معلم و آموزش نيروى انسانى متعدد می باشد که اهم آنها عبارتند از:

– همکارى با سازمان سنجش کشور در انتخاب دانشجويان مراکز تربيت‌معلم

– همکارى با مراجع ذى‌ربط در برنامه‌ريزى آموزشى و درسى مراکز تربيت‌معلم

– بجای آوردن مطالعات و تحقيقات لازم در مورد برنامه‌هاى مراکز تربيت‌معلم

– ارتباط با دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالى در تربيت و تأمين نيروى انسانى مورد نياز وزارت آموزش و پرورش

– بررسى و تعيين نيازهاى آموزش ضمن خدمت (تخصصى و عمومي) داخل و خارج از کشور کارکنان شاغل در وزارت آموزش و پرورش

– تهيه و تدوين برنامه‌هاى مستمر آموزشى و کارآموزى‌ها و باز‌آموزى‌هاى درازمدت و کوتاه‌مدت در سطوح مختلف و مهارت‌هاى مورد نياز

– بجای آوردن مطالعات و تحقيقات لازم در زمينهٔ محتوا و روش‌هاى مختلف آموزش ضمن خدمت

– ارزشيابى مستمر از فعاليت‌هاى مراکز آموزش ضمن خدمت استان‌ها و طرح‌ها و برنامه‌هاى آموزش‌ نيروى انسانى

دیدگاهتان را بنویسید