فایل پایان نامه : دانلود تحقیق در مورد پروژه تحلیل و بررسی کتاب اجتماعی سوم ابتدایی بر طبق روش ویلیام رومی -قسمت سوم

سحرگاه در قم

1- معرفی درس : این درس ، درس هفتم کتاب می باشد. متن درس در 2 صفحه گنجانده شده می باشد . یک صفحه هم به پرسش ها و فعالیت های کلاس اختصاص دارد. در صفحه ی اول پائین صفحه تصویر حرم حضرت معصومه (س) قم و در صفحه دوم تصویر جهت هایی جغرافیایی هست. پرسش ها شامل 3 سؤال از متن درس  و فعالیت در کلاس نیز 3 فعالیت می باشد.

 

نکته مهم : برای بهره گیری از متن کامل پژوهش یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و پژوهش دانشگاهی در رشته های مختلف می باشد که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

2- اهداف آموزشی : الف) اهداف کلی : آشنایی با درس سحرگاه در قم

ب ) اهداف جزئی : – آشنایی دانش آموزان با شهر قم – آشنایی با حرم حضرت معصومه (س) – آشنایی با جایگاه اجتماعی شهر قم در جامعه – آشنایی با جایگاه فرهنگی و دینی شهر قم در جامعه – آشنایی با محل طلوع و غروب خورشید (مشرق و مغرب) – آشنایی با زمان نماز صبح

3- روش تدریس : پرسش و پاسخ – بارش فکری

4- تحلیل محتوا : تصاویر درس غیر فعال می باشد متن درس با در نظر داشتن محاسبات انجام شده در روش ویلیام روحی و هم چنین سؤال های درس غیر فعال می باشد که با طرح پرسش در ارتباط با تصاویر می توانیم آنها را فعال کنیم. تصویر بزرگ شده ی حرم حضرت معصومه (س) را با خود به کلاس ببریم و در کلاس نصب کنیم از
بچه ها بخواهیم در ارتباط با عکس توضیح دهند. درست کردن نقشه ی جهت ها و نشان دادن آن به بچه ها در کلاس ، پرسش در ارتباط با اهمیت شهر قم و جایگاه آن در میان مسلمانان .

محاسن : معرفی شهر قم به عنوان یک شهر تاریخی و مذهبی هم در اسلام – تصریح به جمعیت شهر قم معرفی حضرت معصومه – آشنایی با روحانیت و مکان آموزشی آنها در این شهر مقدس – آشنایی با زمان نماز صبح.

معایب : واضح نبودن تصاویر – نیاوردن تصویر – محل درس خواندن طلبه ها – حوزه های دینی در رابطة با طلوع خورشید تصویری نداریم.

 

درس : هشتم

اطاعت از قانون

1- معرفی درس : درس اطاعت از قانون درس هشتم کتاب می باشد . این درس در 2 صفحه همراه با یک تصویر و سه صفحه و نصف صفحه پرسش ها و فعالیت در کلاس اختصاص دارد. در بالای صفحه تصویری از خیابان و محل عبور عابرین پیاده و خط کشی می باشد. پرسش ها شامل 5 سؤال و فعالیت در کلاس نیز 5 سؤال دارد.

2- اهداف آموزشی : الف) اهداف کلی : آشنایی با درس اطاعت از قانون

ب ) اهداف جزئی : آشنایی دانش آموزان با تابلوهای راهنمایی و رانندگی

آشنایی دانش آموزان با چرغ قرمز – آشنایی دانش آموزان با رعایت قانون و مقررات برای حفظ در زندگی – آشنایی دانش آموزان با معضلات زندگی در شهر تهران

3- روش تدریس : نمایش ، پرسش و پاسخ

4- تحلیل محتوا : متن درس و تصاویر و سؤال های این درس غیر فعال می باشد . که با سؤال کردن از تصاویر می توانیم آن ها را فعال کنیم . متن درس نیز با در نظر داشتن محاسبات انجام شده در روش ویلیام روحی غیر فعال می باشد. با آوردن تصاویر راهنمایی و رانندگی و چسباندن آنها پای تابلو ، از بچه هایی که برای نمایش آماده کرده ایم می خواهیم که نمایش خود را در ارتباط با اطاعت از قانون اجرا کنید. از
بچه ها می خواهیم که صحنه ای از نمایش را نقاشی کنند.

محاسن : تصویر کارهای خطرناک و عدم رعایت قوانین که در فعالیت در کلاس مطرح شده می باشد به جا و کاربردی می باشد. علائم راهنمایی و رانندگی خوب مطرح شده می باشد.

معایب :  تصویر صفحه ی اول واضح و روشن نیست ، تصریح ای زیادی به موضوع  اطاعت از قانون نشده می باشد ، و بچه ها به این موضوع هم می رسند که علت شلوغی خیابان ها و شهرها باعث بی نظمی می گردد ( در صورتی که این گونه نیست).

 

درس : نهم

بازدید از یک کارخانه

1- معرفی درس : این درس نهمین درس کتاب می باشد. متن درس در سه صفحه تنظیم گردیده می باشد و یک صفحه به پرسش و فعالیت در کلاس اختصاص دارد در صفحه اول در بالای صفحه تصویری از ظروف بلورین و در صفحه دوم در بالای صفحه تصویر مترو و در پایین صفحه کارخانه پارچه باقی و در صفحه سوم قسمت پایین تصویر ایستگاه آتش نشانی درج گردیده می باشد پرسش ها شامل 6 سؤال و فعالیت در کلاس شامل 4 سؤال می باشد.

2- اهداف آموزشی : هدف کلی : آشنایی با بازدید از یک کارخانه

اهداف جزئی : آشنایی با مشاغل مختلف – آشنایی دانش آموز با ضرورت و مفهوم خود کفایی و تأثیر صنایع در تحقق استقلال اقتصادی – تکریم به والدین

3- روش های تدریس : نمایش – میدانی

4- تحلیل محتوا : متن و تصاویر و سؤالات این درس طبق روش محاسبات ویلیام روحی غیر فعال می باشد که ما می توانیم با روش نمایشی تعدادی از دانش آموزان مشاغلی را معرفی کنند به این ترتیب متن فعال می گردد یا می توان به دانش آموزان گفت راجع به مشاغل مختلف پژوهش کرده و به کلاس بیاورند. راجع به تصاویر تصویر صفحه اول را می توان ظروفی از این جنس را سر کلاس آورد تا دانش آموزان مقایسه کنند.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

لمس کنند و خصوصیات ظروف بلورین را بگویند. تصویر متر و بچه ها فایده های مترو را بنویسند. تصویر کارخانه پارچه بافی و ایستگاه آتش نشانی با پرسش 6 را می توان فعال نمود.

محاسن : دانش آموزان با انواع مشاغل آتش نشانی

معایب : تصویر کارخانه پارچه بافی قدیمی می باشد و می توان از تصاویر  با وضوح بهتری بهره گیری نمود مثلاً از قسمت تولیدات پارچه با طرح و رنگ های بهتری بهره گیری نمود.

دیدگاهتان را بنویسید