منبع پایان نامه : دانلود تحقیق در مورد پروژه تأثير رنگ در حافظه يادآوري و بازشناسي دانش آموزان دختر پايه دوم ابتدايي -قسمت اول

«به نظر مي رسد ما آدميان تقريباً هر چه داريم يا هر كه هستيم از بركت حافظه می باشد. افكار و تصورات ما حاصل كار حافظه می باشد و ادراك و انديشه و حركتهاي ما از آن سرچشمه مي گيرد. حافظه پديده هاي بي شمار هستي ما را در كل واحدي يكپارچه مي سازد. همانطور كه اگر ذات تشكيل دهنده بدن با نيروي جاذبه ماده به هم نمي چسبيد، بدن ما از هم مي پاشيد، اگر نيروي پيوند دهنده و وحدت بخش حافظه نمي‌بود، هشياري ما به تعداد لحظه هاي زندگيمان تجزيه مي گردید». (هرينگ، 1920)

 

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     
شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

نکته مهم : برای بهره گیری از متن کامل پژوهش یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و پژوهش دانشگاهی در رشته های مختلف می باشد که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

اين سخنان را كه هرينگ سالها پيش در سخنراني اش در فرهنگستان علوم دين بيان كرده می باشد نشانگر اين می باشد كه حافظه به ما كمك مي كند. ما هرگاه كه بخواهيم در تعامل با گذشته باشيم، از تجارب گذشته بهره گیری كنيم، اشتباهات را اصلاح كنيم و رفتارهاي مثبت را تداوم بخشيم. با كمك حافظه مي توانيم دست به تجارب جديد زده و طرحي نو در اندازيم. حافظه به ما كمك مي كند تا مطالب را در ذهن دسته بندي كنيم و در جاي معين قرار دهيم تا هر وقت هر كدام مورد نياز بود به يادآوريم.

حافظه در يادگيري تأثیر مستقيم دارد و هر چه مطلب آموخته شده در حافظه بيشتر بماند يادگيري پايدارتر خواهد بود . براي اينكه يادگيري را تقويت كنيم تا آغاز حافظه را تقويت كنيم تا با كمك اين متدها بتوانيم يادگيري مطلوب تر داشته باشيم.

حافظه جزء اولين مسائلي بوده كه ذهن روان شناسان را به خود معطوف داشته می باشد. روان شناسان بسياري در اين باره تحقيق و بررسي كرده اند و نظرياتي ارائه داده يا روش هايي را براي اندازه گيري و تقويت حافظه ابداع كرده اند. هرمان ابينگهاوس اولين روان شناسي بود كه دربارة حافظه نظرياتي ارائه داده و پيشتاز تحقيقات تجربي در زمينه حافظه بوده می باشد. روش او در اندازه گيري حافظه ، بهره گیری از هجاهاي بي معني بود، به اين ترتيب كه ليستي می باشد هجاهاي بي معني را تهيه كرد و به فراگيران ارائه داد تا ببيند چه مقدار از آنها را به خاطر مي آورند. هر چه بيشتر هجاها را تكراري كرد در هر دفعه ميزان يادگيري بيشتر مي گردید، به اين ترتيب هر چه تكرار تمرين بيشتر باشد يادگيري بهتر خواهد بود.

زنگ ها مي توانند به شيوه هاي مختلف، تاثيراتي بينادين بر زندگي ما به جاي بگذارند مانند مي توان تاثير رنگ ها بر احساسات بشر را نام برد. هنگامي كه به گل هاي رنگارنگ نگاه مي كنيم يا يك تابلوي زيبا كه از يك منظقه نقاشي شده را مي بينيم اين تأثير را بيشتر درك مي كنيم. زماني كه به درياي آبي با موج هاي آرام و موزون مي نگريم، حس ارامش و آسودگي را تجربه مي كنيم يا زماني كه به جنگل سرسبز با درختان محكم و بلند قامت نگاه مي كنيم،‌ شادابي و سرزندگي در رگهاي ما جريان مي يابد و روح زندگي در بشر دميده مي گردد. با ديدن آسمان ابي با ابرهاي سفيد كه آرام در حركتند پي به پويايي زندگي مي بريم و يا غروب خورشيد با رنگ قرمز متمايل به قهوه اي يادآوري زمان استراحت و دست برداشتن از كار و کوشش خواهد بود اينها  همه از تجليات رنگ خبر مي دهد و همواره اين نكته را يادآور می باشد كه خالق بي همتا هيچ عنصري را در اين جهان بيهوده نيافريده می باشد. پزشكان از تأثير رنگ ها بهره برده و از آن براي درمان بسياري از بيماريها سود مي جويند. متخصصان تعليم و تربيت، معلمين و … نيز از رنگ در راه اعتلاي سطح يادگيري و آموزش بهره برد و از عامل رنگ جهت يادگيري بهتر و بيشتر بهره گیری مي كنند. پژوهش حاضر نشان مي دهد زماني كه اشياء و تصاوير رنگي ارائه مي شوند در مقايسه با زماني كه اشيا و تصاوير به صورت سياه و سفيد ارائه مي گردند نتيجة ازمون هم در حافظه يادآوري و هم در حافظة بازشناسي مطلوب تر و بهتر خواهد بود .عامل رنگ به ازموني كمك مي كند تا اشياء بيشتري را به خاطر سپرده و به ياد بياورد و يا  از اين اشياء ديگر بازشناسد و در هر دو حالت (رنگي يا غير رنگي) نتيجه آزمون بازشناسي مطلوب تر از نتيجة آزمون يادآوري می باشد.

اين تحقيق ثابت مي كند كه حضور عنصر رنگ و رنگ‌آميزي در به خاطر سپردن مطالب تا چه ميزان تاثير مثبت دارد و به يادگيري كمك فراواني مي كند. در هيمن راستا راه گشاي كار معلمين خواهد بود كه هر چه ارائه مطالب را با وسايل كمك آموزشي مختلف همراه كنند و تدريس را متنوع تر سازند بازدهي بيشتر خواهد بود و اينكه چگونه مي توانند حافظه را تقويت كرده و عوامل مخل آن را كاهش دهند.

در پايان اميدوارم اين تحقيق براي آنهايي كه در امر تعليم و تربيت ايفاي تأثیر مي كنند مورد بهره گیری قرار گرفته و مفيد واقع گردد.

 

انشاءالله

دیدگاهتان را بنویسید