دانلود فرمت ورد: دانلود تحقیق در مورد پروژه تأثير رنگ در حافظه يادآوري و بازشناسي دانش آموزان دختر پايه دوم ابتدايي -قسمت دوم

 

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

نکته مهم : برای بهره گیری از متن کامل پژوهش یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و پژوهش دانشگاهی در رشته های مختلف می باشد که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

رنگ ها آنچنان در روح و روان آدمي اثر مي گذارند كه موجب تغيير رفتاري مي شوند. خاصيت رواني و تاثير دروني رنگها موجب گرديده می باشد كه در امور متعددي اين خاصيت مورد بهره گیری قرار گيرد. تجارت و فروش محصولات و توليدات مختلف ، تبليغات، پوشاك، فضاسازي محيط هاي مختلف اعم از اداري و فني ومهندسي و كارگري و … بالاخره تعليم و تربيت بهره گيرندگان اين خواص مي باشند. درتعليم و تربيت با شناخت خاصيت رواني رنگ ها ضمن ايجاد زمينه اي مناسب در ازهان مي توان موجب افزايش بازده نيز گرديد. (علي اكبر زاده، 1375)

در پژوهش حاضر سعي گرديده تا به سوالات زير پاسخ داده شوند:

1- آيارنگ برحافظه تاثير دارد؟

2 – آيابين يادآوري گروهي كه تصاوير رنگي به آنها ارائه شده و يادآوري گروهي كه تصاوير سياه و سفيد به آنها ارائه شده تفاوت معني داري هست؟

3 – آيا بين بازشناسي گروهي كه تصاوير رنگي به آنها ارائه شده و بازشناسي گروهي كه تصاوير سياه و سفيد به آنها ارائه شده تفاوت معني داري هست؟

بيان فرضيه

1 – ميزان يادآوري گروهي كه تصاوير رنگي به آنها ارائه شده بيشتر می باشد از ميزان يادآوري گروهي كه تصاوير سياه و سفيد به آنها ارائه شده می باشد.

2 – ميزان بازشناسي گروهي كه تصاوير رنگي به آنها ارائه شده بيشتر می باشد از ميزان بازشناسي گروهي كه تصاوير سياه و سفيد به آنها ارائه شده می باشد.

اهميت پژوهش

حافظه به معني نگهداري آثار و هر نوع اطلاع و يادآوري به موقع آنهاست . بدون حافظه گذشته اي وجود ندارد و همين گفته اهميت حافظه را براي ما روشن مي كند.

همه مطالبي كه وارد حافظه مي شوند براي هميشه باقي نمي مانند بلكه قسمتي از آنها به مرور از بين مي رود كه اين پديده را اصطلاحاً فراموشي مي ناميم. فراموشي يعني پاك شدن طبيعي خا طرات. براي پي بردن به ميزان فراموشي مي توان ميزان يادداري را اندازه گرفت و از روي آن ميزان فراموشي را حساب كرد. براي اندازه گيري يادداري روشهاي زيادي به كرا مي رود كه مهمترين آنها عبارتند از بازشناسي، يادآوري و بازآموزي (گنجي، 1376).

براي بهتر كردن حافظه روش هاي زيادي هست مثلاً تكرار كردن با خود (بخود پس دادن) به يادآوري كمك مي كند . دقت و توجه كافي به يادگيري و موزون بودن مواد و … حافظه را تقويت مي كند. همراه كردن موادي مانند طبقه بندي اطلاعات، سازمان دهي اطلاعات از كل به جزء و …. و همچنين شفاف و واضح كردن اطلاعات نيز تاثير به سزايي در يادگيري دارد. ازجمله عواملي كه درشفاف كردن اطلاعات تأثیر دارد وجود رنگ و رنگ‌اميزي در تصاوير يا ارائه مطالب می باشد بعنوان مثال مي توان ذكر كرد كتابي با تصاوير رنگي حقيقي خيلي بهتر از كتابي با تصاوير سياه و سفيد می باشد. يا نوشتن عنوان هاي يك مبحث با رنگي غير از رنگ متن باعث جلب توجه و به خاطر سپردن آن مي گردد . همراه كردن عنصر رنگ و رنگ آميزي در تعليم و تربيت موجب انگيختگي در فرد مي شوند.

اگر تصاوير رنگي و سياه و سفيد به فراگيران در ارتباط با موضوع درس نشان دهيم و از آنها بخواهيم كه اين تصاوير را به یاد داشته باشند يا جزئيات آن را نام برند و يا درمورد ان داستان بگويند، تصاوير رنگي را مدت زمان بيشتري به خاطر مي سپارند و جزئيات تصاوير رنگي را به تعداد بيشتري بيان كرده و درمورد تصاوير رنگي داستان هاي حقيقي و زيباتر و پرمحتواتري بيان مي دارند. زيرا عامل رنگ باعث دقت و توجه بيشتر به تصوير مي گردد و انگيزه يادگيري را افزايش داده و تصوير واضح می باشد بنابراين جزئيات بهتر در ذهن حك مي گردد و حتي عامل رنگ باعث مي گردد تصوير زنده به نظر برسد و بشر از نظر زماني احساس نزديكي بيشتري به آن تصوير داشته باشد در نتيجه داستان سرايي درمورد آن تصوير به زندگي خود شخص نزديكتر خواهد بود و داستان واقعي تر و زيبا به نظر مي رسد.

اهداف پژوهش

پژوهش حاضر اهداف زير را تأمين مي كند.

1 – بررسي راههايي كه از آنها مي توان براي تقويت و تاثير مثبت در حافظه سود جست.

2- ارائه متدهايي براي بهتر كردن يادگيري و آموزش و بالا بردن ظرفيت حافظه.

3- ارائه پيشنهاداتي بر اساس نتايج اين پژوهش براي افزايش بازدهي افرادي كه در امر تعليم و تربيت تأثیر دارند.

تعاريف نظري

حافظه: حافظه يعني مراحلي كه درطول آنها، اطلاعات كدگذاري، ذخيره و بازيابي مي شوند. (گنجي، 1376).

يادآوري: يادآوري در حقيقت پاسخ دادن به محرك غايب می باشد. وقتي ارگانيزم چيزي ياد مي گيرند نوعي تغيير در او به وجود مي‌آيد. اين تغيير می باشد كه در غياب وضعيت اصلي يادگيري، موجب يادآوري مي‌گردد. (مان، 1976)

بازشناسي: بازشناسي در تشخيص صورت ظاهر اشيا يا افراد اختصار مي گردد . (پارسا، 1382)

رنگ: عبارت می باشد از ارتعاش نسبي انرژي و ضبط آن به وسيلة سلول هاي ميطي كه پس از انتقال به مغز اثر آن تظاهر مي گردد . (علي اكبر زاده، 1375).

تعاريف عملياتي

حافظه داراي دو قمست می باشد. يادآوري و بازشناسي

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

يادآوري: مقصود ما از يادآوري در اين تحقيق عبارت می باشد از تعداد تصاويري كه آزمودني از بين 30 تصوير نام ببرد.

دیدگاهتان را بنویسید